342ecfc3-8c5c-4fb6-a37d-47ab7f7f0ff1

ورود تاکسی‌های برقی «دات‌وان» به اصفهان

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

اصفهان امروز : در حالی‌که تعداد بسیاری از کلان‌شهرهای ایران هم چنان با مشکلات آلودگی هوا، فرسودگی ناوگان و ناکارآمدی حمل‌ونقل عمومی روبه رو‌اند، نام بابک زنجانی بار دیگر با پروژه‌ای تازه در عرصه حمل‌ونقل شهری شنیده می‌شود. پروژه‌ای که این‌بار نه به حوزه نفت و بانک، بلکه به تاکسی‌های برقی مربوط است.

بر پایه گزارش منبع های رسمی، برند دات‌وان (DotOne) که حرف های می‌شود تحت حمایتزنجانی اداره می‌شود، تصمیم دارد ناوگانی از خودروهای برقی لوکس را در شهر اصفهان راه‌اندازی کند. با این حال، تا بحال هیچ‌کدام از خودروهای این شرکت در سطح شهر مشاهده نشده‌اند و پروژه فعلاً در مرحله جذب و آموزش رانندگان قرار دارد.

 

دات‌وان؛ پروژه‌ای تازه، اندوخته‌گذاری آشنا

شرکت دات‌وان نخستین‌بار در سال ۱۴۰۲ با اراعه محدود خودروهای برقی در جزیره قشم شناخته شد. این پروژه، با اصرار بر حمل‌ونقل پاک و خدمات لوکس، تلاش داشت الگویی نو از تاکسی شهری اراعه دهد. اکنون، به‌نظر می‌رسد اصفهان به گفتن دومین مقصد این برنامه انتخاب شده است.

مسئله قابل دقت، وجود غیررسمی بابک زنجانی در پشت صحنه این پروژه است؛ شخصیتی که نامش با بزرگ‌ترین پرونده اقتصادی دو دهه قبل گره خورده و اکنون مجدداً در قالب یک پروژه عمرانی-اقتصادی دیده می‌شود.

مشخصات ناوگان و برنامه‌های اجرایی در اصفهان

مطابق اطلاعات منتشرشده در صفحات رسمی دات‌وان، ناوگان موردنظر متشکل از خودروهای همه‌برقی شامل Toyota bZ3 و Changan Eado 460 خواهد می بود. خودروهایی با فناوری بالا، طراحی مینیمال، و قابلیت پیمایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر با یک‌بار شارژ.

از ویژگی‌های ادعایی ناوگان عبارت‌اند از:

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید
  • شارژ سریع در کمتر از ۴۵ دقیقه

  • دوربین امنیتی داخل کابین و ردیاب مرکزی

  • نمایشگرهای تعاملی، تهویه هوشمند و اینترنت داخل ماشین

  • وجود رانندگان با لباس سنتی اصفهانی با مقصد ترویج فرهنگ محلی

با این حال، تا لحظه انتشار کردن این گزارش، هیچ‌کدام از این خودروها به شکل عملیاتی داخل خیابان‌های اصفهان نشده‌اند.

جذب راننده در مرحله اجرا

اکنون، تمرکز مهم دات‌وان در اصفهان بر استخدام راننده همه‌زمان یا پاره‌زمان است. این فراخوان از طریق وب‌سایت رسمی و شبکه‌های اجتماعی شرکت انتشار شده و شامل شرایط زیر است:

  • ماشین در اختیار راننده قرار می‌گیرد (مالکیت با شرکت)

  • حقوق پایه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان + مزایا

  • شیفت‌های ۸ یا ۱۲ ساعته

  • قرارداد رسمی، بیمه فراهم اجتماعی و آموزش اولیه

  • جذب راننده زن و مرد بدون محدودیت سنی خاص

 

زنجانی چه می‌گوید؟

بابک زنجانی تا بحال عکس العمل مستقیمی به گمانه‌زنی‌ها نداشته، اما در یکی از استوری‌های اینستاگرامی قدیمی خود نوشته می بود:

«ایران به ناوگانی از خودروهای بی‌صدا، پاک و فرهنگی نیاز دارد؛ با راننده‌هایی که مردم به آن‌ها افتخار کنند.»

رسانه‌های رسمی، به علت حساسیت پرونده قضایی وی، تا بحال پوشش دقیقی از نقش او در دات‌وان انتشار نکرده‌اند. اما انتشار کردن نام او در کنار پروژه‌ای شهری در اصفهان، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

 

 زمان یا تهدید؟

وجود بابک زنجانی در پروژه‌ای که قرار است بخشی از بافت فرهنگی و گردشگری اصفهان را پوشش دهد، عکس العمل‌های دوگانه‌ای به‌جستوجو داشته است:

مزایا:

  • نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری

  • افت آلودگی هوا

  • اشتغال‌زایی برای رانندگان

  • الگوسازی برای منفعت گیری از فناوری حمل‌ونقل پاک

 نگرانی‌ها:

  • نبوده است شفافیت در مالکیت و فراهم مالی

  • پیشینه قضایی اندوخته‌گذار

  • گمان انحصاری‌شدن مسیرهای گردشگری برای ناوگان خاص

  • رقابت نابرابر با رانندگان پلتفرم‌هایی همانند اسنپ و تپسی

 آینده پروژه چطور خواهد می بود؟

به حرف های مدیران میانی پروژه، پیش‌بینی شده که تا آخر سال ۱۴۰۴، ۵۰۰ ماشین برقی داخل ناوگان دات‌وان در اصفهان شود. این چنین گسترش ایستگاه‌های شارژ، همکاری با شهرداری برای تخصیص ایستگاه اختصاصی و مذاکره با هتل‌های ۴ و ۵ ستاره، در حال پیگیری است.

اما اغاز به کار عملیاتی ناوگان، منوط به صدور مجوزهای نهایی از سوی شهرداری و سازمان تاکسیرانی است. تا آن زمان، پروژه در مرحله جذب نیرو و آماده‌سازی زیرساخت باقی خواهد ماند.

نتیجه‌گیری

پروژه تاکسی‌های برقی دات‌وان در اصفهان، اگرچه تا این مدت در مرحله های اولیه و بدون وجود عملیاتی در خیابان‌ها است، اما به‌علت نام‌ اندوخته‌گذار، مدل متفاوت اجرایی و فناوری مورد منفعت گیری، به‌شدت به یکی از او گفت و گو‌برانگیزترین موضوعات شهری اصفهان بدل شده است.

این‌که آیا وجود بابک زنجانی در قالب برند دات‌وان به بهبود سیستم حمل‌ونقل شهری پشتیبانی خواهد کرد یا نه، بستگی به کارکرد شفاف و پایبندی به قوانین شهری دارد. اصفهان، با پیشینه فرهنگی و گردشگری خود، نیازمند راه‌حل‌هایی پایدار و روشن است—چه در سطح فناوری، و چه در حوزه اخلاق اقتصادی.

 

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع