[ad_1]
به نقل از اصفهانیا
گزارش تازه سرویس «بینش بازار» دیجیکالا مشخص می کند که عادات خرید میلیونها ایرانی در دوره دوازده روزه جنگ، بهطور کامل دگرگون شد. این تحول حرکت که آینهای از هراس و نگرانی حاکم بر جامعه می بود، با جستوجوی اقلام اضطراری اغاز شد و درنهایت به موج خرید کالاهای مرتبط با سرگرمی ختم شد.
این گزارش که یکی از اولین گزارشهای عمومی انتشار شده از سوی مجموعه بینش بازار دیجیکالاست، روایتی دادهمحور از روزهای بحرانی و تأثیر آن بر سبد خرید مردم اراعه میکند. این سرویس با ترکیب تحقیقات بازار، گزارشهای دادهمحور و گزارشهای آماده، ابزار تصمیمگیری استراتژیک در اختیار کسبوکارها قرار میدهد و مسیر اراعه محصولات و اجرای بازاریابی هوشمند را برای کسبوکارها هموار میسازد.
در زمان بحران و هراس، اولین غریزه انسان، تلاش برای زنده ماندن است. در این شرایط، مردم فقط به فکر تهیه وسایل الزامی همانند آب، غذا و ابزارهای موردنیاز برای شرایط اضطراری میافتند و همه نگرانیها به نگه داری امنیت خود و خانوادهشان محدود میشود. طبیعتاً در این چنین وضعیتی، فردی به فکر سرگرمی و تفریح نیست و همه تمرکز روی پشت سر گذاشتن خطر است.
اما همین که اسایش به جامعه برمیگردد و خطر از بین بردن میشود، حرکت مردم هم تحول میکند. افراد برای این که استرس و سختی روانی آن روزهای سخت را فراموش کنند، به سراغ کارهایی میروال که به آنها حس خوب و برگشت به زندگی عادی را بدهد. خرید وسایل سرگرمی یکی از اولین قدمها برای این کار است؛ انگار مردم با این خریدها به خودشان یادآوری میکنند که دوره سختی همه شده و مجدد زمان برگشت به زندگی رسیده است.
روزهای کنسرو و نان خشک
آمار دیجیکالا بهخوبی مشخص می کند که در آن روزها، تعداد بسیاری از مردم خود را برای روبه رو با یک حالت بحرانی آماده میکردند. در صدر این آمادگیها، نگرانی از قطعی احتمالی برق قرار داشت؛ بهطوریکه جستوجوی «شارژر خورشیدی» با رشد خیرهکننده ۱۲۴۵ درصدی مواجه شد.

در کنار آن، فراهم مواد غذایی بادوام نیز در برتری می بود و جستوجوی کالاهایی همانند «کنسرو» با ۹۶۹ درصد و «نان خشک» با ۸۵۵ درصد افزایش، مشخص می کند که تعداد بسیاری در حال تکمیل کردن «کوله شرایط اضطراری» خود از طریق خرید آنلاین بودند.
به نظر میرسد نگرانی از بسته شدن داروخانهها در شرایط بحرانی، تعداد بسیاری از مردم را به سمت خرید آنلاین اقلام پزشکی و بهداشتی سوق داد. در این بین، «نوار تست قند خون» با رشد فروش دیدنی ۲۹۶ درصدی، به پرفروشترین کالای گروه سلامت و زیبایی دیجیکالا تبدیل شد. این چنین افزایش شدید بازدید از محصولاتی همانند «زیرانداز بهداشتی» (۸۴ درصد) و «ضدعفونیکننده» (۷۸ درصد) نشاندهنده برتری یافتن مسائل بهداشتی در آن دوره می بود.
این موج نگرانی تنها به سلامت محدود نشد و به حوزه داراییها نیز کشیده شد. در گروه کالاهای دیجیتال، «کیف پول سختافزاری» با رشد فروش ۲۱۸ درصدی، صدرنشین پرفروشها شد. این آمار مشخص می کند که در شرایط عدم قطعیت، کاربران به جستوجو راهی امن برای نگه داری اندوختههای دیجیتال خود در برابر تهدیدهایی همانند هک صرافیهای آنلاین بودهاند.

برگشت به زندگی
فصل دوم گزارش دیجیکالا به بازدید شرایط بعد از بحران (بازه ۶ تا ۲۴ تیرماه) میپردازد. آمار این دوره بهوضوح مشخص می کند که چطور جامعه بعد از گذر از التهاب، تمایل شدیدی برای برگشت به زندگی عادی و جبران روزهای سخت از خود نشان داد.
با آخر یافتن دوره جنگ، حرکت خرید مردم بهشدت از نیازهای اضطراری به سمت سرگرمی تحول مسیر داد. بارزترین نشانه این تحول، رشد باورنکردنی ۳۲۰۰ درصدی جستوجو برای «عروسک لبوبو» می بود که این کالا را به پرجستوجوترین عبارت در دیجیکالا تبدیل کرد. این چرخش ناگهانی مشخص می کند که چطور دقت جامعه از اقلام بقا، به سمت ترندهای جهانی و تفریحی معطوف شد.

بازار بازی و سرگرمی نیز ناظر رشد چشمگیری می بود؛ بهطوریکه جستوجوی «کنسول بازی» ۸۵۲ درصد افزایش یافت. در قسمت فروش نیز «دسته بازی» (با رشد ۱۰۲ درصدی) و «بازیهای کنسول» (با رشد ۹۳ درصدی) پرفروشترین کالاهای دیجیتال شدند. در همین حال، افزایش بازدید از «لپتاپ» (۳۰ درصد) و «ساعت هوشمند» (۲۲ درصد)، در کنار کم شدن شدید فروش کالاهای مشکلاتمحور همانند مودم و کیف پول سختافزاری، سیگنال راحتی از برگشت مردم به روال عادی زندگی می بود.
گزارش دیجیکالا بهخوبی مشخص می کند که چطور در شرایط بحرانی، هرم نیازهای جامعه به سمت «بقا» و «امنیت» تحول شکل میدهد و برتریهای روزمره جای خود را به نیازهای اساسی خواهند داد. با این حال، با اهمیت ترین یافته این گزارش، شدت برگشت جامعه به روال عادی است؛ تغییری که نشاندهنده انعطافپذیری و تمایل بالای مردم برای عبور از بحران است.
گزارش کامل دیجیکالا را میتوانید از اینجا دریافت کنید.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
ممکن است بپسندید
-
پادکست فارسی از چالشهای دوران بلوغ خود میگوید_اصفهانیا
-
کنیستر چیست و چه ماموریتای در ماشین دارد؟_اصفهانیا
-
دانشمندان برای اولینبار از DNA پوست، جنین انسانی ساختند_اصفهانیا
-
چرا خودروهای تازه تویوتا بر پایه پلتفرمهای قدیمی ساخته خواهد شد؟_اصفهانیا
-
دیزنی خواستار توقف منفعت گیری از شخصیتهای خود توسط Character.AI شد_اصفهانیا