[ad_1]
به نقل از اصفهانیا
شرکت OpenAI درحال اجرای یکی از بلندپروازانهترین و پرهزینهترین استراتژیهای رشد در تاریخ سیلیکونولی است. این شرکت پیشبینی میکند تا سال ۲۰۲۸ به درآمد خیرهکننده ۱۰۰ میلیارد دلار سالانه دست یابد، بااینحال به اندوختهگذاران خود اظهار کرده است که انتظار ندارد تا سال ۲۰۲۹ به سوددهی برسد و تا آن زمان با میلیاردها دلار زیان انباشته روبه رو خواهد می بود.
بر پایه گزارش TechSpot، در طی سه سال بعد از اراعه ChatGPT، شرکت OpenAI خود را دچار تعهدات مالی بزرگی کرده است. این شرکت فقط در ۹ ماه قبل قراردادها و اندوختهگذاریهای سنگینی را نهایی کرده است، از جمله:
- ضمانت پرداخت سالانه نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار برای منفعت گیری از خدمات رایانشی شرکت اوراکل.
 - اندوختهگذاری ۱۸ میلیارد دلاری در یک پروژه مشترک برای ساخت مرکز داده.
 - هزینه ۱۰ میلیارد دلاری برای گسترش نیمهرساناهای سفارشی.
 
این قراردادها، OpenAI را به تعهداتی به قیمت صدها میلیارد دلار در دهه آینده ملزم کرده و حتی قیمت بازار شرکای آن را نیز منقلب کرده است. فقط در یک هفته قبل این توافقها بیشتر از ۴۰۰ میلیارد دلار به قیمت بازار شرکتهایی همانند Broadcom و اوراکل افزودهاند.
با وجود این هزینههای شگفت انگیز، OpenAI هم چنان سالانه میلیاردها دلار زیان میدهد. این شرکت به اندوختهگذاران خود حرف های است که انتظار دارد امسال به درآمد ۱۳ میلیارد دلاری دست یابد، اما پیشبینیهای داخلی مشخص می کند که زیاندهی برای سالها ادامه خواهد داشت.
استراتژی پرهزینه OpenAI برای درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری
استراتژی پرریسک OpenAI آینده این استارتاپ پیشگام را به یک قمار بزرگ گره زده است: این که آیا تقاضای جهانی برای هوش مصنوعی به اندازهای سریع رشد خواهد کرد که بتواند تعهدات مالی هنگفت و هزینههای سنگین این شرکت را توجیه کند یا خیر.
پیشازاین، «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، به اندوختهگذاران حرف های می بود که این شرکت تا سال ۲۰۲۹، یعنی سالی که پیشبینی میکند سرانجام به سود برسد، در کل ۴۴ میلیارد دلار زیان خواهد داد. بااینحال، او با تشبیه این موج اندوختهگذاری به دوران حباب دات-کام با مطمعن حرف های است که انتظار ندارد OpenAI در بین شرکتهایی باشد که در این مسیر «میسوزند». پیشبینیهای خوشبینانه این شرکت حاکی از رسیدن به درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ است.
این استراتژی رشد به شدت به جذب اندوخته وابسته است و در همین جهت، مایکروسافت به گفتن یکی از حامیان مهم، این هفته شراکت خود را با OpenAI تمدید کرد؛ توافقی که به این استارتاپ پشتیبانی میکند تا ساختار خود را به یک نهاد انتفاعی تحول دهد.
بااینحال، یک سوال مهم حوالی این نوشته وجود دارد: چطور میتوان پذیرفتن سریع هوش مصنوعی را به سودآوری پایدار تبدیل کرد؟ OpenAI اکنون بیشتر از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ChatGPT دارد، اما اکثر قریب به اتفاق آنها مشتریان پولی نیستند. یک نظرسنجی مشخص می کند که اکنون فقط نزدیک به ۳ درصد از مصرفکنندگان برای خدمات هوش مصنوعی پول پرداخت میکنند.
این نگرانی به قسمت سازمانی نیز کشیده شده است. گزارشها نشان خواهند داد که ۸۰ درصد از شرکتهایی که از هوش مصنوعی منفعت گیری میکنند، هیچ سود قابل توجهی از آن کسب نکردهاند. تحقیقات دانشگاه MIT نیز به نتایج شبیهی رسیده است.
بااینحال به نظر میرسد OpenAI و اندوختهگذاران آن از این ریسکها هراسی ندارند و با مطمعن کامل بر این باورند که هوش مصنوعی تا این مدت در مرحله های اولیه خود قرار دارد و مزایای طویل مدت آن زیاد زیاد تر خواهد می بود.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
ممکن است بپسندید
- 
                
پادکست فارسی از چالشهای دوران بلوغ خود میگوید_اصفهانیا
 - 
                
کنیستر چیست و چه ماموریتای در ماشین دارد؟_اصفهانیا
 - 
                
دانشمندان برای اولینبار از DNA پوست، جنین انسانی ساختند_اصفهانیا
 - 
                
چرا خودروهای تازه تویوتا بر پایه پلتفرمهای قدیمی ساخته خواهد شد؟_اصفهانیا
 - 
                
دیزنی خواستار توقف منفعت گیری از شخصیتهای خود توسط Character.AI شد_اصفهانیا