nokhbegan-sinama-koodak-si-o-se-pol-esfahan

تحلیل مطلب صلح، آمار ۳۹۳ تاثییر و نقش داوران کودک

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، بزرگ‌ترین و با اهمیت ترین اتفاقات سینمایی حوزه کودک در ایران، در میانه پاییز ۱۴۰۴ (اغاز اکتبر ۲۰۲۵) در شهر تاریخی اصفهان اغاز به‌کار کرد. این دوره از جشنواره که با شعار «رویاهای کودکانه نقش جهان» برگزار می‌شود، نه تنها یک محفل هنری برای اکران فیلم‌ها، بلکه نمادی از عزم ملی برای صیانت از هویت فرهنگی و اندوخته انسانی سرزمین و پیامی عمیق برای صلح و همدلی جهانی است. این اتفاقات، که از سال ۱۳۶۱ تأسیس شده و سابقه‌ای طویل در ترویج سینمای اخلاق‌مدار برای نسل آینده دارد، امسال با رویکردی متفاوت و متأثر از وقایع تازه، عمق و مفهومی دوچندان یافته است. برگزاری سی‌و‌هفتمین دوره در شرایطی که ملت ایران «خاطره دفاع مقدس ۱۲ روزه» و شهادت جمعی از کودکان و خانواده‌ها را به سوگ نشسته، جشنواره را به میعادگاهی برای تجدید عهد با آرمان‌های شهدا و ساختن فردایی روشن‌تر تبدیل کرده است. این اتفاقات با ادای احترام معنوی به شهدا در گلستان شهدای اصفهان اغاز شد و این عمل، معنی ژرفی از مسئولیت فرهنگ و هنر در روبه رو خون‌های پاک ریخته‌شده و مأموریت خطیر دمیدن امید در دل ملت را به نمایش گذاشت. این افتتاحیه معنوی، با وجود کودکان، مسئولان استانی و عوامل اجرایی، نشان داد که این جشنواره فراتر از یک اتفاقات هنری صرف است و پیامی محکم برای جهان دارد: «ما داغداریم اما ایستاده‌ایم، اندوهگینیم اما استواریم.»

 

سینما، پرچمدار امید: روایت سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینمای کودک ایران بار دیگر رسالت خود را در ساختن فردایی امن‌تر و دمیدن امید در دل ملت ایفا می‌کند. سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کودک، در شرایطی سخت، با پافشاری بر اتحاد ملی و رویاهای مشترک کودکان، به یکی از با اهمیت ترین رخدادهای فرهنگی سرزمین تبدیل شده است.

طنین رویاهای کودکانه از نقش جهان؛ جشنواره‌ای در سایه ایثار و امید

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در چهار دهه برگزاری، مدام نماد عزمی محکم برای صیانت از هویت فرهنگی و اندوخته انسانی ایران اسلامی بوده است. این اتفاقات نه‌تنها محفلی هنری، که نشانه‌ای روشن از باور ملت ما به آینده‌ای است که در دستان کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود. بزرگ‌ترین اندوخته ایران برای فردا، اتحاد و همبستگی ملی است؛ اندوخته‌ای که بر پایه نوع‌دوستی و میهن‌دوستی معنی می‌یابد و باید از همان سال‌های کودکی تمرین شود. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌تواند با توانایی‌های مشترک و آموزش‌های هنری، عرصه‌ساز پرورش همین روحیه باشد. حامد جعفری، دبیر جشنواره، و سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر دو بر این رویکرد فرهنگی-اجتماعی در کنار سپس هنری پافشاری کردند.

 

پیامی جهانی: سینمای کودک، زبان صلح و همدلی

مطلب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، به وضوح این رویکرد را مورد پافشاری قرار داد. صالحی در متن مطلب خود، پافشاری کرد که سینمای کودک و نوجوان باید به گفتن «زبان جهانیِ همدلی و صلح» شناخته شود؛ زبانی که مرزها را درمی‌نوردد و امکان می‌دهد کودکان با قلب‌های پاک خود، حلاوت دوستی و صلح را باور کنند. بیانیه افتتاحیه معنوی نیز بر پیامی همبستگی‌قسمت برای کودکان مظلوم غزه و آرمان‌های عدل و آزادی پافشاری داشت.

از منظر اجرایی، سی‌و‌هفتمین جشنواره با مقصد افزایش دسترسی عمومی و نمایش توانمندی‌های بین‌المللی، با حجم بی‌سابقه‌ای از آثار داخلی و خارجی روبه رو شد. در قسمت بعدی، مروری بر آمار کلیدی و برنامه‌های گسترش جغرافیایی خواهیم داشت.

 

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

ابعاد برگزاری و تنوع بی‌سابقه ۳۹۳ تاثییر در جشنواره اصفهان

سی‌و‌هفتمین جشنواره با یک روال اجرایی قوی و آمار چشمگیری از ثبت آثار، قدم بزرگی در جهت ارتقاء جایگاه خود برداشته است. در سال جاری، مجموعاً ۳۹۳ تاثییر شامل فیلم‌های بلند داستانی، مختصر، پویانمایی و آثار بین‌المللی توسط فیلم‌سازان داخلی و خارجی برای وجود در جشنواره ثبت‌نام کردند.

 

آمارهای کلیدی و فیلم‌های بلند داستانی قسمت رقابتی

قسمت مسابقه ملی جشنواره، میزبان ۸ فیلم بلند داستانی، ۱۹ فیلم مختصر و ۱۱ تاثییر پویانمایی است. در قسمت بین‌الملل نیز از بین ۱۸۳ تاثییر بازبینی‌شده، ۱۸ فیلم برای نمایش انتخاب شده‌اند که این کار نشان‌دهنده تعامل های گسترده جشنواره با جوامع سینمایی کودک در سراسر جهان و دقت به تنوع جغرافیایی قابل‌دقت است. فیلم‌های بلند داستانی چون «افسانه سپهر»، «بچه مردم» و «موی گرگ» تنوع ژانری قابل‌توجهی را در این دوره به نمایش گذاشته‌اند که علاوه بر سرگرمی، قیمت‌های فرهنگی و اخلاقی را ترویج می‌کنند.

 

گسترش جغرافیایی: در مسیر عدل فرهنگی با اکران در ۱۹ استان

یکی از نقاط قوت برجسته این دوره، گسترش جغرافیایی جشنواره است. سی‌و‌هفتمین جشنواره نه تنها در اصفهان، بلکه هم‌زمان در ۱۸ استان دیگر ایران نیز برگزار می‌شود. این عمل در راستای مقصد عدل فرهنگی و فراهم آوردن دسترسی برابر به آثار سینمایی با کیفیت برای کودکان و نوجوانان در سراسر سرزمین برنامه‌ریزی شده است. برای کودکان مناطق محروم، نوجوانان دارای معلولیت و فرزندان خانواده‌های تحت پوشش خیریه‌ها، اکران‌های اختصاصی‌ و منفعت گیری از سینمای سیار در نظر گرفته شده است تا هیچ کودکی از این اتفاقات فرهنگی باز نماند.

با اهمیت ترین وجه اختلاف جشنواره اصفهان، نقش محوری کودکان در همه فرآیندها است. این جشنواره، نه برای کودکان، بلکه توسط خود آن‌ها قضاوت و روایت می‌شود.

 

نقش‌آفرینی نسل نو: شراکت ۱۵۰۰ داور و ۵۰۰ خبرنگار کودک و نوجوان

یکی از ویژگی‌های متمایزکننده جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، وجود فعال و بی‌واسطه مخاطبان مهم خود در فرآیندهای قضاوت و پوشش رسانه‌ای است. این شراکت بزرگ‌ترین نقطه قوت این دوره است.

 

قضاوت توسط کودکان: قضاوت از نگاه نسل آینده

بیشتر از ۱۵۰۰ داور کودک و نوجوان در فرآیند قضاوت آثار شرکت دارند. این حجم از شراکت، نشانگر اهمیت دادن جشنواره به دیدگاه نسل آینده و باور به نقش‌آفرینی آنان در تعیین مسیر سینمای کودک است. این قضاوت توسط خود بچه‌ها، زمان «دیده شدن واقعی» را به آثار می‌دهد و ربط مستقیم بین فیلم‌سازان و مخاطبان را تحکیم می‌کند.

 

خبرنگاران نوجوان: روایت‌گران خلاق

علاوه بر داوران، بیشتر از ۵۰۰ خبرنگار نوجوان مسئولیت پوشش رسانه‌ای جشنواره را بر مسئولیت دارند. این خبرنگاران با قلم و دوربین خود، روایت‌گر لحظات نشاط، آموزش و تبادل توانایی می باشند و به رشد تفکر خلاق و فرهنگی کودکان و نوجوانان پشتیبانی کرده‌اند. دبیر جشنواره این اتفاقات را «زمان بی‌نظیری برای نمایش خلاقیت‌ها و توانمندی‌های کودکان و نوجوانان» خواند.

در کنار نمایش فیلم‌ها، جشنواره با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تشکر از پیشکسوتان، یک اکوسیستم کامل فرهنگی را برای نسل کودک و نوجوان فراهم کرده است.

 

برنامه‌های جانبی و بزرگداشت‌های ماندگار سی‌و‌هفتم (شکوفنده، عموپورنگ)

جشنواره سی‌و‌هفتم فراتر از اکران فیلم، مجموعه‌ای غنی از برنامه‌های جانبی فرهنگی و هنری را در دستور کار قرار داده است.

 

کارگاه‌ها و فعالیت‌های تعاملی برای آموزش سینمایی

نزدیک به ۳۷۰ برنامه جانبی در محلات گوناگون اصفهان به اجرا درمی‌آید. این برنامه‌ها شامل کارگاه‌های فیلمسازی، اجرای تئاتر و نمایش‌های خیابانی، و مسابقات نقاشی است. این فعالیت‌ها زمان یادگیری توانایی‌های ارزنده سینمایی و هم‌زیستی فرهنگی را برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌آورد. معاون فرهنگی شهردار اصفهان اظهار کرد که با برگزاری کارگاه‌های متعدد، کودکان و نوجوانان علاوه بر تماشای فیلم، زمان یادگیری توانایی‌های ارزنده سینمایی را اشکار می‌کنند.

 

نکوداشت پیشکسوتان سینمای کودک: زهره شکوفنده و داریوش فرضیایی

در این دوره، دقت اختصاصی‌ای به تشکر از پیشکسوتان عرصه سینما و فرهنگ کودک و نوجوان صورت گرفته است. این برنامه‌های اختصاصی شامل بزرگداشت زهره شکوفنده (پیشکسوت دوبله)، داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) (مجری و بازیگر محبوب) و مهدی مسعودشاهی (مدیر فرهنگی برجسته) است. این چنین، دو مراسم اختتامیه برای فیلم‌های مختصر و انیمیشن و بلند داستانی در نظر گرفته شده است.

با وجود دستاوردهای بزرگ در عرصه شراکت و عدل فرهنگی، سینمای کودک ایران در قسمت تولیدات داخلی هم چنان با چالش‌های جدی روبه رو است که برای گسترش پایدار باید به آن‌ها پرداخت.

 

برسی جامع: نقاط قوت و چالش‌های تشکیل فیلم کودک در ایران

سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با وجود دستاوردهای مهم، هم چنان با چالش‌هایی مواجه است که برای رسیدن به قله آرمان‌های خود نیازمند دقت اختصاصی است.

 

نقاط قوت: پایه‌های محکم جشنواره (عدل فرهنگی و شراکت بالا)

نقاط قوت شامل گستردگی و عدل فرهنگی (برگزاری هم‌زمان در ۱۹ استان) و شراکت بالای مخاطبان (وجود بیشتر از ۱۵۰۰ داور و ۵۰۰ خبرنگار کودک و نوجوان) است. این چنین رویکرد آرمان‌گرایانه و ملی در برگزاری افتتاحیه معنوی، هویت و رسالت جشنواره را تحکیم کرده است.

 

نقاط ضعف و چالش‌ها: افتتولید داخلی و مشکلات اجرایی

  • افتتولید داخلی: وجود تنها ۸ فیلم بلند داستانی در قسمت ملی نشان‌دهنده مشکلات کیفی و مقداری در تولیدات سینمای کودک است که نیازمند حمایتو اندوخته‌گذاری زیاد تر نهادهای فرهنگی است.

  • کیفیت فنی برخی آثار: کیفیت فنی و هنری برخی فیلم‌ها تا این مدت در سطح مطلوب جهانی نیست. این چنین، مشکلات اجرایی و نبوده است زیرساخت کافی در برگزاری همزمان جشنواره در مناطق گوناگون از دیگر چالش‌ها است.

برای ضمانت آینده‌ی سینمای کودک، برنامه‌ریزی برای ترقی کیفی تولیدات، گسترش‌ی آموزش‌های تخصصی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی الزامی به نظر می‌رسد.

 

چشم‌انداز آینده: به سوی قطب جهانی سینمای کودک

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با سابقه ۳۷ ساله خود، تصمیم دارد جایگاهش را در سطح جهانی تعمیق بخشیده و به یک پایگاه معتبر برای سینمای کودک تبدیل شود. چشم‌انداز آینده این اتفاقات، بر پایه‌های مستحکمی چون ترقی کیفی تولیدات، گسترش آموزش‌های تخصصی و افزایش همکاری‌های بین‌المللی محکم است.

 

سینما، پلی بین رویا و حقیقت 

این جشنواره تلاش می‌کند تا با هم‌افزایی بین سینمای کودک و جامعه، به رشد تفکر خلاق و فرهنگی کودکان و نوجوانان پشتیبانی کند. بیانیه افتتاحیه جشنواره بر این باور پافشاری دارد: «ما در این جشنواره… پلی می‌سازیم بین رویا و حقیقت؛ پلی که از نقش جهان اصفهان اغاز شده و تا اقصا نقاط جهان امتداد می‌یابد.»

 

جمع‌بندی: جشنواره‌ای که از دل شهادت، نور می‌تاباند

سی‌و‌هفتمین دوره این جشنواره، با تلفیقی از اندوه ناشی از شهادت کودکان وطن در وقایع تازه و عزم راسخ برای ساختن فردای بهتر، عمیق‌ترین و مسئولانه‌ترین دوره خود را پشت سر می‌گذارد. این جشنواره فقطً محلی برای تماشای فیلم نیست؛ بلکه یک اتفاق فرهنگی زنده است که در آن، کودکان نه تنها تماشا می‌کنند، بلکه قضاوت می‌کنند، می‌آموزند، و رسالت فرهنگ را فهمیدن می‌کنند. این اتفاقات با تحکیم تولیدات داخلی باکیفیت، گسترش عدل فرهنگی و افزایش تعامل های بین‌المللی به جستوجو ترویج فرهنگ کودک‌دوستی و تشکیل آگاهی در سطح جهانی است. این جشنواره، مشهودترین پرچمدار امید در بین نسل نو است و با صدای رسا اظهار می‌کند: «رویاهای کودکانه، بی‌مرز و بی‌انتهاست، و هنر، زبان مشترک همه آزادگان جهان.»

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع