موسیقی تعزیه غنی و منبع الهام است

موسیقی تعزیه غنی و منبع الهام است

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

آهنگ «دل بدون تو» بر پایه نغمه‌های همانند‌خوانی با خوانندگی محمد و علی سعیدی (دوقلوهای آواز ایران) به‌تازگی انتشار شده است. این تک آهنگ با شعری از ابراهیم اسماعیلی اراضی، بر پایه نغمه‌های همانند‌خوانی با خوانندگی برادران سعیدی انتشار شده که به حرف های سازندگانش، حاصل دلبستگی و علاقه‌مندی به هنر اصیل و قدیمی همانند‌خوانی است.

برادران سعیدی که از نوجوانی سابقه تعزیه‌خوانی و همانند‌خوانی داشته‌اند در گفتگو با اصفهان امروز در توضیح این تاثییر می‌گویند: برای ساخت قطعه «دل بدون تو»، بر پایه پیشینه و سابقه‌ای که از دوران نوجوانی در این عرصه داشتیم ملودی‌های بسیاری از تعزیه در ذهنمان می بود که بر پایه همان ملودی‌ها و حس و حال شخصی که خودمان داشتیم این قطعه با  تغییرات در ملودی و جمله‌بندی‌های مرسوم در تعزیه‌خوانی و همانند‌خوانی ساخته شد.

برادران سعیدی درمورد تولد این قطعه مورد قیمت می‌گویند:  آقای ابراهیم اسماعیلی اراضی زحمت کشیدند ترانه‌ای بر پایه ملودی که برایشان خوانده بودیم سرودند. در واقع ابتدا ملودی کار درآمد چون آکسان‌ها و کلام تحول می‌کرد، آقای میلاد بیضا ملودی را تنظیم کرد و آقای اسماعیلی اراضی بر پایه این ملودی که تاحدودی آن را خوانده بودیم ترانه سرودند. کار به مرحله‌ ضبط رسید آوازش تشکیل شد، ضبط شد و درنهایت سپس از مرحله میکس‌مستر چندی پیش انتشار شد.

برادران سعیدی درمورد اهمیت موسیقی تعزیه و دقت به آن در این قطعه می‌گویند: می‌توان بگوییم در عصری که ما زندگی می‌کنیم به‌اختصاصی در این دهه در دهه چهارصد و قبل‌ترش در دهه نود از اواخر دهه هشتاد، موسیقی تعزیه دچار صدمه‌های شدیدی شده است و مورد هجوم موسیقی‌های بیگانه قرار گرفته است. نمونه بارزش، ورود ملودی‌های موسیقی ترکی یا حتی موسیقی‌های تازه به تعزیه است که موسیقی اصیل تعزیه را دچار تزلزل و صدمه زیاد‌زیاد جدی کرده و به‌نوعی موسیقی تعزیه دچار تهاجم و دعوا شده است.  درواقع علت‌وبانی این اتفاق، موزیسین‌هایی می باشند که مدعی به‌روزرسانی تعزیه شدند در صورتی که تعزیه اصلا این چنین چیزی نیست که نیازمند به‌روزرسانی باشد، تعزیه خودش غنی  و منبع الهام است.

برادران سعیدی در ادامه می‌گویند: «تنها فردی که در اصفهان و در ایران، تعزیه را در چهارچوب ملودی و هم از لحاظ نمایش نگه داری کرده و زیاد قوی و قوی است عباس جواهری است، هرچند در قودجان خوانسار هم تلاش می‌شود که تعزیه درست و اصیل برگزار شود و در تعزیه قودجان که  از روز اربعین حسینی تا آخر ماه صفر اجرا می‌شود نیز  تلاش شده که تعزیه اصیل اجرا شود. مابقی تعزیه‌هایی که در ایران خوانده می‌شود متأسفانه چه به لحاظ موسیقی و چه به لحاظ ملودی و اشعار به اصول تعزیه‌خوانی و موسیقی اصیل ایرانی پایبند نیستند.»

گفتنی است این اولین‌بار نیست که برادران سعیدی قطعه‌ای را بر پایه موسیقی تعزیه می‌سازند. پیش از آهنگ «دل بدون تو» که به‌تازگی انتشار شده قطعه‌ای با نام «جوونی» که در جشنواره‌ای در آمریکا نیز موفق به دریافت جایزه شده است ملودی‌اش بر پایه تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) ساخته شده می بود.

تنها دوقلوهای آواز ایران درمورد الهام‌قسمت بودن و اهمیت موسیقی تعزیه پافشاری تعداد بسیاری دارند این خوانندگان نقل آواز ایرانی می‌گویند: «اهمیت موسیقی تعزیه آن قدر زیاد است که به هنرجویان آوازمان نظر می‌کنیم روی تعزیه‌های اصیل تمرکز کنند، آنها را گوش دهند تا ذهنشان خلاق شود و در آینده بتوانند در موسیقی ایرانی و آواز ایرانی پیشرفت کنند. در موسیقی تعزیه ملودی‌های نابی وجود دارد که اگر به آن‌ها برگردیم اتفاقات خوبی در آواز ایرانی شکل خواهد گرفت.»

برادران سعیدی مقصد خود از تشکیل و انتشار کردن قطعه «دل بدون تو» را آشنایی مردم و علاقه‌مندان به پیوند عمیق موسیقی و آواز ایرانی با تعزیه‌خوانی و همانند‌خوانی گفتن می‌کنند. هم این چنین در این قطعه تلاش دارند تا به آهنگ‌سازان، هنرمندان، همانند‌خوانان و تعزیه‌خوانان که کار تعزیه‌خوانی می‌کنند یادآوری ‌کنند که تا موسیقی تعزیه از بین نرفته به خودتان بیایید و  به نغمه‌ها و ملودی‌های تعزیه‌های اصیلی ایرانی بازگردید.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

شناسنامه تاثییر:

دل بدون تو

آواز: برادران سعیدی

آهنگ: بر پایه نغمات همانند‌خوانی

کلام: ابراهیم اسماعیلی اراضی

تنظیم: میلاد بیضا

میکس و مسترینگ: میلاد بیضا

عکس: وحید مومن زاده

گرافیست: امیر محسنی








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع