[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
احمد یوسفزاده، در تشریح چگونگی اجرای این کار او گفت: در انجام این پروژه، با اهمیت ترین مسئله تعیین نزدیک به ریسکهای داخلی و بیرونی می بود؛ چون بعضی اوقات باید فعالیتهایی برگشتناپذیر انجام میشد؛ به این علت ملزوم می بود همه زوایای انجام آن در نظر گرفته شود. مسئله حائز اهمیت دیگر بهکارگرفتن همه تجارب سالهای قبل در پروژههای شبیه می بود؛ ازاینرو در سازماندهی و برنامهریزی انجام این پروژه، تلاش شد تا اولاً از پیمانکاران باتجربهای منفعت گیری کنیم که پیشازاین نیز بهطور مکرر در پروژههای شبیه ایفای نقش کرده بودند؛ ازاینرو شرکتهای ایریسا و تامکار برای اجرای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شدند.
یوسفزاده افزود: بعد از آن فازبندی و تقسیم کارها به نحوی انجام شد که تجارب هر فاز از پروژه به فاز بعدی منتقل شود و مرحلهبهمرحله ریسکها افت یابد. از سویی، مدیریت چندوجهی منسجم پروژه به نحوی انجام گرفت که بین واحدهای مؤثر در پروژه، نظیر گسترش و منفعتبردار، هماهنگی کامل و مطلوب وجود داشته باشد. در نهایت ایناین چنین شد که با شهامت، جسارت، تدبیر، خودباوری و اتکا به دانش بومی، این پروژه عظیم با پیروزی انجام و خط تشکیل در زمان مقرر با کیفیت مطلوب به منفعتبردار تحویل شد.
معاون مطرح و گسترش فولاد مبارکه در خاتمه از مدیرعامل، معاونان و همه مدیران و کارکنان فولاد مبارکه در قسمتهای گسترش، منفعتبرداری، تعمیرات، خدمات فنی و حمایتو شرکتهای پیمانکار حاضر در پروژه که از ابتدا تا انتهای پروژه به انجام هرچه بهتر این پروژه پشتیبانی رساندند، سپاس و سپاس کرد.
مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه خبرداد:
بهروزرسانی پیروزیآمیز خط تشکیل ورق موردنیاز صنایع خودروسازی و لوازمخانگی
بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه، در این عرصه او گفت: خط تاندممیل مداوم بهگفتن با اهمیت ترین خطنورد سرد پنج قفسهای سرزمین و مهمترین فراهمکننده نیاز صنایع خودروسازی و لوازمخانگی و ساختمانی، نقش استراتژیکی در صنعت فولاد سرزمین ایفا میکند و همین ملاحظات علتشد در طی سالیان قبل انجام بهروزرسانی در این واحد با وجود ریسکهای زیاد به تعویق افتد.
وی با اشاره به انجام پیروزیآمیز فاز اول بهروزرسانی قسمتهای برق و اتوماسیون این خط استراتژیک در سال قبل او گفت: مطمعن مدیریت ارشد سازمان به تیم حاضر تبدیل صدور مجوز برای نوسازی اساسی سیستم اعمال نیروی نورد قفسهها شد که این مرحله نیز به پشتیبانی خداوند و با اتکا به دانش نیروهای متخصص شرکت و پیمانکاران داخلی با کسب نتایج مطلوب به پایان رسید.
مدیر محصولات سرد:
اجرای پروژه نوسازی خط تاندم در موعد مقرر و با بهترین کیفیت
محسن استکی، مدیر محصولات سرد نیز ضمن ابراز خرسندی از پیروزی کسبشده افزود: واحد تاندممیل بهگفتن بزرگترین تولیدکننده ورق خام سرد در سرزمین نقش بسزایی در فراهم ورق موردنیاز صنایع پاییندست ازجمله خودروسازها و تولیدکنندگان لوازمخانگی دارد. باتوجهبه انتظار بالای مشتریان در خصوص تحویل بهموقع خواستها و کیفیت مورد انتظار این صنایع، مدام یکی از مهمترین چالشها جواب به نیاز مشتریان ورق سرد فولاد مبارکه بوده است.
وی تصریح کرد: قدیمی بودن تکنولوژی خط که مربوط به دهه ۷۰ بوده، مستهلک بودن و خارج از رده تشکیل بودن تجهیزات و افتقطعات یدکی از الزامات انجام ریومپ در خط تاندممیل بوده است.
مدیر محصولات سرد افزود: باتوجهبه حساسیت خط از طرف مدیریت ارشد شرکت حداکثر مجوز دو هفته توقف مدام صادر گردید و مقرر شد حجم کار مشخصی در این دو هفته انجام شود که باتوجهبه پیچیدگی و فشردگی در نگاه اول غیرممکن به نظر میرسید؛ اما خوشبختانه با برنامهریزی دقیق و تصمیمهای جمعی درست قبل از اجرای پروژه و در طول اجرا، این پروژه در موعد مقرر با بهترین کیفیت به آخر رسید.
استکی، شجاعت در اتخاذ این چنین تصمیمی را شرط ملزوم اغاز این پروژه دانست و او گفت: کار منسجم تیمی در گروههای گوناگون فولاد مبارکه اعم از واحد تاندممیل، گسترش نورد سرد و همکاری شرکت ایریسا و پیمانکاران دچار از دیگر عوامل مؤثر در اجرای پیروزیآمیز این پروژه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در کنار انجام این پروژه، پروژههای فرد دیگر نیز انجام گرفت و ضمانت تشکیل هم بهطور کامل اجرا شد. در کنار تشکیل، قبل از اغاز پروژه، توقفات مقطعی و چندساعته در اختیار گروه اجرایی قرار داده شد تا ریسکهای پروژه آشکار شود و بهتر مدیریت گردد.
رئیس واحد تاندممیل خبر داد:
اجرای تعمیرات اساسی موتورهای مهم نورد
رئیس واحد تاندممیل در خصوص بهروزرسانی انجامشده در حوزه اعمال نیروی قفسهها افزود: با دقت به محدودیت زمان توقف و جهت تداوم تشکیل از اغاز سال جاری و در زمان فعالیت خط تاندممیل و در شاتدانهای ماهانه با ریسکهای فروان، پروژه مذکور اغاز و مواردی از قبیل مسیرسازیهای هیدرولیک و برق تا قبل از اغاز توقف انجام شد.
مرتضی اکبری فعالیتهای گروه برق و اتوماسیون را به مقدار ۳ هزار و ۵۰۰ نفرساعت اظهار و اضافه کرد: از با اهمیت ترین فعالیتهای این گروه میتوان به معاوضه دو عدد تابلوی MCC خط اشاره کرد که این فعالیت یکی از فعالیتهای برنامهریزیشده تعمیرات اساسی تاندم بوده است. این چنین اجرای تعمیرات اساسی موتورهای مهم نورد به مقدار ۷۵۰ نفرساعت و اجرای استانداردهای سالانه مربوط به گروههای گوناگون کاری به نحو مساعد انجام پذیرفت.
وی از نزدیک به ۱۶ هزارنفر ساعت فعالیت برنامهریزی به مقدار ۷ هزار نفر ساعت در فعالیت مربوط به گروه مکانیک و هیدرولیک خبر داد و او گفت: از با اهمیت ترین فعالیت این گروه معاوضه مجموعه لوپ کار بالا، اصلاح ریل کویل کار ورودی , اجرای استاندارد بر روی تجهیزات خروجی واحد بوده است که با دقت به حساسیت تشکیل و زمانبر بودن این دو فعالیت، بعد از چندین سال صورت گرفت. این چنین انجام ۶ هزار نفر ساعت استانداردهای سالانه نظافت صنعتی توسط شرکت ضیافت سبز بهاختصاصی در نقاط غیرقابلدسترس، ازجمله تخلیه پیت چهار تاندممیل می بود که از بدو تأسیس تا کنون برای اولین بار صورت پذیرفت و تأثیر بسزایی در بهبود استانداردهای زیستمحیطی فولاد مبارکه خواهد داشت.
به حرف های رئیس واحد تاندممیل، انجام عملیات فلشینگ سیستمهای خنککاری نورد واحد، برای اولین بار به روش دوفازی و معاوضه و ساخت امولسیون تازه به مقدار ۸۰۰ نفرساعت ازجمله فعالیتهای انجامشده در گروه تشکیل واحد است. این چنین انجام پروژه رنگآمیزی و زیباسازی بدنه مهم قفسههای نورد و لوپ ورودی خط تاندممیل ازجمله فعالیتهای انجامشده در این توقف است.
مرتضی اکبری با گفتن این که قطعاً ضمانت به زمان و انجام کار ایمن ازجمله اساسیترین ارکان انجام این پروژه می بود و تبدیل اجرای هرچه بهتر آن گردید افزود: باتوجهبه حجم عظیم خواست کارها، محدودیت وقتی و تداخل کاری زیاد تر فعالیتها، با مراعات استانداردهای ایمنی، نظارت کامل واحد HSE مرکز ناحیه نورد سرد، شاتدان سالانه شهریورماه ۱۴۰۳ بدون حادثه فردی و تجهیزاتی با پیروزی به آخر رسید.
وی در خاتمه سخنان خود از حمایتمعاونتهای منفعتبرداری، مطرح و گسترش، مدیران ارشد تشکیل و پشتیبانی، مدیریت ناحیه نورد سرد و از زحمات کلیه گروههای تعمیراتی شامل گروه تعمیرات واحد تاندممیل، همکاران تشکیل واحد تاندممیل، دفتر فنی تعمیرات و تشکیل ناحیه نورد سرد، تعمیرات مرکزی برق و مکانیک، تعمیرگاه مرکزی (کارگاه برق، مکانیک و اسکلت فلزی)، گروه نظافت صنعتی (شرکت ضیافت سبز)، شرکت ایریسا، تامکار، واحد خدمات رفاهی، دیگر پیمانکاران دچار، بابت انجام پیروزیآمیز بهروزرسانی سیستم اعمال نیرو و شاتدان سالانه واحد تاندممیل، صمیمانه سپاس و سپاس کرد.
سرپرست تعمیرات برق، اتوماسیون و ابزار دقیق خطوط نورد نقل کرد:
بهروزرسانی تجهیزات تکه برق و اتوماسیون
ایمان دوستی اسفرجانی سرپرست تعمیرات برق، اتوماسیون و ابزار دقیق خطوط نورد با اظهار رضایت از روال فعالیتها و بهروزرسانی تجهیزات در تکه برق و اتوماسیون او گفت: یکی از با اهمیت ترین فعالیتهای انجامشده در حوزه برق و اتوماسیون معاوضه تکه کنترل درایوهای موتورهای تنشن ریل خط تاندممیل بوده که برای اولینبار باتکیهبر توان داخلی با پیروزی انجام شده و در حال منفعتبرداری است. این چنین معاوضه کلیه کانالهای هواساز اتاق برق و معاوضه سقف کاذب و بهروزرسانی سیستم روشنایی اتاق برق ازجمله فعالیتهای انجامشده در این توقف بوده که با همکاری و مساعدت واحد تعمیرات مرکزی صورت گرفته است.
سرپرست تعمیرات تاندممیل مداوم خبرداد:
انجام فعالیتهای تعمیراتی که سالها به علت زمانبر بودن و عدم امکان توقف خط قابل انجام نبوده است
محمدمهدی احمدی سرپرست تعمیرات تاندممیل مداوم در خصوص نحوه انجام پروژه افزود: در زمان انجام ریومپ تاندم فعالیتهایی که سالها به علت زمانبر بودن و عدم امکان توقف خط قابل انجام نبوده است به حول و قوه الهی با پیروزی و باکیفیت مناسب انجام گردید. ازجمله با اهمیت ترین آنها میتوان به معاوضه گاری لوپ شماره ۲، اصلاح سقف تنشن خروجی در اویل سلار تاندم در عمق۱۱-، اصلاح و ترمیم دیواره سازه بتنی کویل کار ورودی، اصلاح و تعمیرات اساسی بازدید اپندر خروجی، سرویس اساسی و دمونتاژ و مونتاژ اسکرودانهای پایینی قفسهها اشاره کرد که این فعالیتها در قالب ۷ هزار نفرساعت خواست کار و استاندارد، برنامهریزی و انجام شد.
محسن اختری مدیر اجرای پروژههای نورد سرد:
اجرای موفق پروژه نوسازی و بهینهسازی سیستم اعمال نیرو در واحد تاندممیل نورد سرد
باتوجهبه مشکلات مربوط به سیستم اعمال نیرو (سِرمِس) تاندم پنجقفسهای ازجمله فراهم قطعات یدکی و زمانهای طویل جهت تعمیرات آن، پروژهای جهت نوسازی سیستم مکانیک، اتوماسیون و برق واحد تاندم پنجقفسهای نورد سرد تعریف گردید. اجرای پروژه الزام بازدید حالت حاضر توسط تیمهای تخصصی و طراحی سیستم تازه باتوجهبه راه حلهای ابراز اعمال نیرو می بود. شرکت ایریسا بهگفتن پیمانکار مهم پروژه، علاوه بر همکاری کارکنان متخصص خود، جهت قسمت اتوماسیون و راهاندازی از شراکت شرکت طرف قرارداد جهت طراحی و ساخت تجهیزات، شرکت تامکار جهت دمونتاژ و مونتاژ قسمت مکانیک و هیدرولیک و شرکت نصب کاویان جهت انجام فعالیتهای برقی منفعت گیری کرد. این چنین پروژه فرد دیگر برای بهینهسازی سیستم کنترل درایوهای واحد تاندممیل تعریف شده است که در این توقف سیستم کنترل مربوط به تِنشنهای ۱ و ۲ اجرا گردید.
مسعود ضیائی، رئیس اجرای پروژههای نورد سرد:
خط تاندم پنجقفسهای در تاریخ ۲۱ شهریورماه متوقف و در تاریخ ۵ مهرماه راهاندازی شد. در این عملیات، سیستم اعمال سختی قفسهها که توسط بلوکهای سِرمِس و اسکرودان انجام میشد با کپسولها لانگ استروک معاوضه و برنامههای PLC وابسته اصلاح گردید. پمپهای هیدرواستاتیک قدیمی L4 نیز دمونتاژ و ضمن اصلاح پایهها و تغذیه برق با پمپهای تازه معاوضه گردید. این چنین در قسمت برق، تابلوهای MCC6 و MCC7 دمونتاژ گردیده و ضمن حذف MCC7 تابلوی MCC6 تازه نصب گردید.
حمیدرضا نصیری، کارشناس اجرای پروژههای نورد سرد
باتوجهبه قدیمی و از رده خارج بودن تابلوهای MCC خط تاندم پنجقفسهای و عدم امکان فراهم قطعات یدکی و این چنین وجود کابلهای بلااستفاده به علت تحول مطرحها در خط و بهینهسازی چیدمان فیدرهای MCC، تابلوها معاوضه و تابلوهای تازه ساخته و نصب گردید. در تکه برنامهنویسی نیز باتوجهبه این که سیستم اعمال نیرو به ورق جهت انجام پروسه نورد از حالت برقی به حالت هیدرولیکی تحول یافته می بود، باید تنظیمات قفسهها بهروزرسانی میگردید که خوشبختانه این کار با پیروزی انجام شد.
محمد سلطان محمدی، کارشناس اجرای پروژههای نورد سرد
فعالیتهای مربوط به معاوضه سیستم سِرِمس و اسکرودان با سیستم لانگ استروکهای تازه، قبل از توقف خط اغاز شد. برخی لولهکشیها همراه با نصب ساپورت در شرایط تشکیل خط با تشکیل شرایط ایمن طی جلسات و گذراندن آموزشهای ملزوم توسط نیروهای پیمانکار، انجام گردید. در توقف ۱۵روزه ضمن دمونتاژ بلوکهای سرمس و اسکرودان، کپسولهای لانگ استوک و ولو استندهای مربوط به قفسهها، نصب و عملیات لولهکشی و فلاشینگ تکمیل گردید. این چنین کارتهای قدیمی کنترل درایو تنشن خروجی به همراه کلیه سیمکشیها و ترمینالها در داخل تابلوهای حاضر دمونتاژ و ضمن مونتاژ و سیمکشی تازه در تابلوها، تنشنهای خروجی با کارتهای کنترل درایو تازه راهاندازی گردید.
حمید رضا حجازی، مدیر پروژه شرکت تامکار:
این پروژه شامل دمونتاژ اسکرودانها و بلوکهای سِرمِس قدیمی و معاوضه پمپهای هیدرواستاتیک L4 به وزن نزدیک به ۲۵۰ تن و نصب کپسولهای لانگ استروک به وزن نزدیک به ۱۲۰ تن بوده که جهت راهاندازی سیستم تازه در نزدیک به ۱۳ هزار اینچ قطر لولهکشی سیستمهای هیدرولیک، نصب ۵ عدد ولو استند، منیفولد سیستم H4 و پمپهای هیدرواستاتیک L4 انجام شد. باتوجهبه حساسیت این سیستم و سرو ولوهای وابسته عملیات فلاشینگ و ناسگیری (ذرات معلق در سیستم هیدرولیک)تا ۴ انجام گردید. جهت تانکهای تازه در نزدیک به ۶ هزار ۵۰۰ لیتر روغن شارژ گردید. گفتنی است باتوجهبه فرسوده بودن سیستم قدیمی، دمونتاژ آن با مشکلات عدیده روبه رو شد که با همکاری واحد اجرای پروژههای نورد سرد و منفعتبردار، تجهیزات بهسختی دمونتاژ گردید.
هومان صدیقی، مدیر پروژه شرکت ایریسا:
در توقف ۱۵روزه به علت تحول کارکرد سیستم، نحوه کنترل نیرو و گپ برنامههای وابسته بازنویسی و سیستم مجدداً راهاندازی گردید. این چنین تحول سختی روغن هیدرولیک در سیستم H4 و L4 تبدیل تحول سایز موتورها، پمپها و در نتیجه تابلوهای MCC شد. ضمناً قسمت کنترل درایوهای موتورهای تنشنهای ۱ و ۲ نوسازی و دیجیتال گردید که در طی آن کلیه درایوهای مذکور امکان اتصال به شبکه و مانیتور کردن در اتاق دیسپاچری را خواهند داشت.
در طی این توقف که با همکاری شرکت ایریسا انجام شد، دو شرکت تامکار و نصب کاویان در قسمتهای مکانیک و هیدرولیک و برق شراکت فعال داشتند که در کل بالغبر ۲۰۰ نفر کارشناس، تکنسین و نیروی فنی در دو شیفت ۱۲ ساعته فعالیت داشتند. گفتنی است همه عملیات مربوط به طراحی، نصب و اجرای قسمتهای برق و اتوماسیون توسط کارشناسان داخلی شرکت ایریسا و اجرای قسمت مکانیک و هیدرولیک توسط نیروهای شرکت تامکار انجام شد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع