[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
نمایش بوی سیب، سپس از سی شب اجرا در برج آزادی تهران این بار در اصفهان به روی صحنه می رود. دومین روز این اجرا که تا ۱۷ آذر ماه و تماشاخانه ماه حوزه هنری اصفهان ادامه دارد، همراه با رونمایی از کتاب بوی سیب و مراسم شانزدهمین سالگرد درگذشت استاد ابراهیم کریمی هسنیجه می بود. محمد حسین صفری و هلما دیانتی، دو بازیگر که عضو گروه نمایش دو چوب و یک سنگ، می باشند. روایت «بوی سیب» اینگونه است که سپس از اتفاق کربلا و پایان جنگ، ابن زیاد جشنی برای این پیروزی مهیا ساخته اما شمر ذالجوشن حاضر به شرکت در آن نیست و به خانه برمیگردد تا انتظاری که دختربچه او در این زمان کشیده را به پایان رساند. دختربچه با دیدن خوابی که هر شب میدیده است، گویا ناظر آنچه که در جنگ رقم خورد و واقف از نتیجه آن میباشد، گویی خود او نیز در دشت نینوا وجود داشته و عاقبت، این دختربچه به تشابه «رقیه، دختر سه ساله سیدالشهدا(ع)» که با دیدن سر پدر خود تلف میشود و جان میدهد. نمایشنامه «بوی سیب» شماره «شش» مجموعه چهارده درام عترت میباشد که از بین آثار مورد قیمت و غنی ایشان با نوشته عاشورایی انتخاب شده است. احتمالا به ظاهر، مجموعه چهارده درام عترت موضوعی تاریخی و مذهبی داشته باشد اما آن بهانهای شده است تا نویسنده از عشق، عاشق و معشوق بگوید. قابل ذکر است که این نمایشنامه توسط نشر رُخدیس به چاپ رسیده است.این اجرا و رونمایی از کتاب آن بهانه ای شد تا سوالاتی نقل کرده و جواب هایی از کارگردان این تاثییر وجیهه کریمی هسنیجه دریافت کنیم. با هم جواب های این دختر عاشق پدر را می خوانیم:
*بوی سیب؛ بوی کدام قسمت از تاریخ را می دهد؟
قبل و حالی که ناظر آن هستیم.
*این متن چه مقدار به حقیقت تاریخی پایبند بوده و چه مقدار از تخیل نویسنده سرچشمه گرفته است؟
پنجاه درصد پایبند به حقیقت بوده و پنجاه درصد تخیل نویسنده دخیل بوده
*متن بوی سیب در چه سالی و در چه فضای اجتماعی نوشته شده است؟
در سال ۱۳۷۶ نوشته شده و در بحبوحه تحول و تغیرات فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی با دقت به جنبش های حاضر در ایران متاثر از بدعت منحوس پسااستعمارگری در جهان توسط قوتهای استکباری که امروز نتایج آن را با دقت به جنایات حاضر شاهدیم و هوشمندی نویسنده را فهمیدن می کنیم.
*تا کنون چه اجراهایی از متن بوی سیب و در کجاها روی صحنه رفته است؟ قبل از شما هم فردی این متن را اجرا کرده است؟
تا انجایی که خبر دارم در سال ۱۳۸۳ توسط زنده یاد دکتر حسین کریمی هسنیجه در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت.
*متن بوی سیب در بین متن های استاد کریمی، از چه ویژگی خاصی برخوردار است و چه تفاوتی با دیگر متون ایشان دارد؟
تفاوت آن کم پرسوناژ بودن آن می باشد چون اکثر متون استاد ابراهیم کریمی هسنیجه پرسوناژ بالا می باشند.
*زیباترین دیالوگ این متن به نظر شما کدام دیالوگ است؟
خواب می دیدم که او در آخرین لحظات، سیب سرخی را بو می کرد و هر لحظه با بوئیدنش قوت می گرفت. هنگامی تو سر از پیکرش جدا کردی، چه زیاد جستجو کردی آن سیب را اما هیچ زمان نیافتی. همه جا بوی سیب گرفته است. بوی خنجر، بوی خنجر تو، پدر بوی سیب می دهد.

* سی شب اجرا در برج آزادی چطور می بود؟ این ها علتنشد تا خسته شوید و مایل نباشید مجدد از این متن در اصفهان هم اجرا بروید؟ تفاوت نمایش اصفهان و تهران در چیست؟
متاسفانه برخورد غیر مسئولانه و غیر فرهنگی مسئولان فرهنگی به شدت گروه را آزرد و با دقت به استقبال خوب مخاطب در این مجموعه که طبق معمول استقبال از دیگر نمایشها زیاد ضعیف دیده میشود با در نظر گرفتن پتانسیل ها و جاذبه تاثییر باید زیاد تر از آنچه که دیده شد مخاطبان تعداد بسیاری از آن منفعت گیری کنند که این کارشکنی ها نتیجه مطلوب را تبدیل به یک نتیجه ضعیف کرد. ولی تصمیم گرفتیم تا با استعانت از فرهنگ جهاد این نمایش را در شهرها و اماکن گوناگون خصوصا اصفهان که مهد فرهنگ و هنر ایران و پایتخت هنر اسلامی در جهان میباشد اجرا برده و حق نوشته را ادا در حد استطاعت ادا کنیم.
*ایده کتاب بوی سیب از کجا کلید خورد و چه مراحلی را تا امروز طی کرده است؟
بنده تصمیم گرفتم تا آثار پدرم زنده یاد استاد ابراهیم کریمی هسنیجه را ثبت و انتشار کنم، لذا ناشر شدم و هم اکنون مدیریت نشر رخدیس را برعهده دارم ، نشر رخدیس آثار ایشان را هم به طور ایبوک در سایت نشر و هم به طور فیزیکی در دسترس علاقمندان قرار میدهد. نمایشنامه «بوی سیب» شماره «شش» مجموعه چهارده درام عترت میباشد که از بین آثار مورد قیمت و غنی ایشان با نوشته عاشورایی انتخاب شده است و در این راستا نیز به چاپ رسید. احتمالا به ظاهر، مجموعه چهارده درام عترت موضوعی تاریخی و مذهبی داشته باشد اما آن بهانهای شده است تا نویسنده از عشق، عاشق و معشوق بگوید.
* مخاطب کتاب بوی سیب چه افرادی می باشند؟ فقط هنرمندان مجموعه نمایشی و ادبیات نمایشی یا کسان فرد دیگر هم می توانند مخاطب این تاثییر باشند؟
مخاطبان نمایش بوی سیب هم قشر هنرمندان میتوانند باشند هم مخاطب عام، در همه سنین از کودک ۸ ساله تا بزرگسالان.
*ما را با گروه نمایش «دو چوب و یک سنگ» زیاد تر آشنا می کنید؟
گروه نمایش دو چوب و یک سنگ فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به طور حرفه ای اغاز کرد و تا به الان بیشتر از بیست تاثییر نمایشی را تشکیل و روی صحنه برده است.
*عناصر نمایش ایرانی تا چه اندازه در شخصیت دادن به بوی سیب موثر بوده اند؟
«بوی سیب» نمایشنامه ایرانی ست و از شیوه نمایش ایرانی سنتی تعزیه برای اجرا منفعت گرفته است با همه آن ساختار و تکنیکهای اجرایی و همراه با موسیقی زنده؛ و این میتواند برای مخاطبان ایرانی با علایق و روحیهی ایرانی جذابیت داشته باشد.
*موسیقی بوی سیب توسط کدام هنرمند آماده شده است و چطور اراعه می شود؟
موسیقی زنده اجرا میشود و بر مسئولیت آقای وحید هوشیانی می باشد.
*به نظرتان بهترین بازی را در این مجموعه کدامیک از بازیگران در اجرای تهران داشتند؟
با دقت به این که این تاثییر فقط دو بازیگر دارد ، قوت کار به اعتدال و توازن هر دو بستگی دارد و با دقت به آنچه دیده شد هر دو بازیگر به خوبی از مسئولیت نقش خود برآمده و با هم هماهنگ شدند.


دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع