یکی از اولویت‌های فولاد مبارکه برنامه‌ریزی برای توسعه حمل ریلی است

یکی از برتری‌های فولاد مبارکه برنامه‌ریزی برای گسترش حمل ریلی است

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

واحد برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات چه عملیاتی انجام می‌دهد؟

 این مدیریت از دو قسمت راه اندازی شده است و برنامه‌ریزی فروش را از ابتدای تحلیل تقاضای بازار تا تبدیل شدن به برنامه تناژی و درآمدی فروش تنظیم می‌کند؛ به‌طوری که هم بودجه شرکت و هم نوشته تناژ برنامه‌ریزی و مقصد‌گذاری‌شده در طول سال محقق شود.

یکی از عمل های واحد برنامه‌ریزی فروش تدوین برنامه‌های مختصر‌زمان و بین‌زمان مبتنی بر تقاضای بازار است؛ به‌نحوی‌که این تقاضاها بر پایه تحلیل‌های گوناگون به مطرح‌های گسترش و چگونگی گسترش سبد محصولات شرکت جهت می‌دهد.

محصولات فولادی تخت که طیف گسترده‌ای از محصولات فولاد مبارکه را راه اندازی می‌دهد و در عرصه فعالیت‌های مختلفی مصرف می‌شود. عمدتاً تمرکز این قسمت بر محصولات گرم نظیر گالوانیزه و محصولات موردنیاز صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی، تشکیل لوله‌های انتقال نفت و سیالات و صنعت بسته‌بندی است که طیف گسترده‌ای از نیازمندی‌های مشتریان است. همه عمل های، هم در ابتدای فرایند فروش که با تحلیل تقاضا برنامه‌ریزی فروش و تخصیص سهمیه‌های فروش به مدیریت فروش داخلی و مدیریت صادرات و بازارهای گوناگون انجام می‌شود و هم در انتهای فرایند فروش با مسئولیت این مجموعه انجام می‌شود. کالای تولیدشده از طریق مبادی گوناگون در شرکت به‌موقع بارگیری و برای تحویل به مشتریان ارسال می‌گردد.

واحد برنامه‌ریزی و کنترل محصول و حمل محصولات یکی دیگر از زیرمجموعه‌های این قسمت است و تدوین برنامه فروش، تخصیص سهمیه فروش و تحویل کالا در این مجموعه را بر مسئولیت دارد.

درمورد برنامه فروش داخلی و صادراتی شرکت در سال جاری توضیح دهید.

برنامه و مقصد‌گذاری فروش شرکت فولاد مبارکه برای سال جاری ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات است که نزدیک به ۱۴ درصد از این مقدار برای بازار صادراتی و ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برای بازار داخلی برنامه‌ریزی شده است. با فروش و تحویل این حجم محصول، می‌توانیم ۲۸۶ همت درآمد برای شرکت فولاد مبارکه تشکیل کنیم که خوشبختانه در شش‌ماهه نخست سال توانستیم ۴ میلیون و ۴۴۲ هزار تن کالا تحویل مشتریان بدهیم و برنامه شش‌ماهه را که نزدیک به ۱۴۵ همت می بود محقق کنیم.

 شرکت فولاد مبارکه به جستوجو تشکیل محصولات تازه است. در واحد شما این فعالیت چطور برنامه‌ریزی می‌شود؟

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

ساختار تشکیل در فولاد مبارکه بر پایه خواست مشتری است. بااین‌حال به‌علت ماهیت بازار و اهمیت سودآوری، راهبرد تشکیل محصولات تازه را جستوجو می‌کنیم که قیمت‌افزوده بیشتری برای شرکت دارد. در شش‌ماهه نخست امسال ۲۸ درصد درآمد سازمان از محل تشکیل محصولات اختصاصی بوده؛ به عبارت دیگر، نزدیک به ۱.۲ میلیون تن محصولات اختصاصی در عرصه صنعت نفت و گاز یا حوزه‌های تخصصی، همانند ورق‌های الکتریکی و ورق‌های موردنیاز صنایع خودروسازی تشکیل و اراعه شده است.

برای جلب خورسندی هرچه زیاد تر مشتریان چه اقداماتی انجام شده است؟

اکنون نزدیک به ۹.۵ میلیون تن مصرف محصولات فولادی تخت در گروه فولاد مبارکه تشکیل و اراعه می‌شود. در یک بازه وقتی سهم واردات از مصرف سرزمین بیشتر از ۴۰ درصد می بود؛ ولی الآن با رویکردهایی که در حوزه گسترش محصولات اتخاذ شده، سهم واردات به نزدیک به ۱۵ درصد رسیده است؛ هرچند این مقدار هم باید با عمل های ملزوم افت یابد و به حداقل ممکن برسد. در همین جهت در جلسات فنی و تجاری مستمری با مشتریان، مباحث فنی و تجاری نقل می‌شود. فولاد مبارکه مدام کنار مشتریان خود بوده و برای فراهم نیازها و خواست‌های آن‌ها تلاش می‌کند. برنامه‌ریزی و تشکیل محصولاتی که پیش از این از محل واردات فراهم می‌شده‌اند و تشکیل بیشتر از ۳۵ محصول طی سه سال تازه ازجمله این عمل های است.

سهم فولاد مبارکه از تشکیل محصولات موردنیاز صنایع داخلی چه مقدار است؟

فولاد مبارکه در حوزه محصولات فولادی تخت توانسته سهم قابل‌قبولی از بازار را بگیرد و گفتن لیدر را به خود تعلق دهد. به‌گفتن مثال، ۸۰ درصد بازار مصرف محصولات گرم و نزدیک به ۶۰ درصد از نیاز بازار محصولات سرد را که خودروسازان و لوازم‌خانگی را دربر می‌گیرد فراهم می‌کند. در حوزه محصولات قلع‌اندود نیز با ملحق شدن شرکت توان‌آور آسیا، فولاد مبارکه نزدیک به ۷۶ درصد از سهم بازار را به خود تعلق داده است و همین قابلیت در فولاد مبارکه جهت شده در حوزه قلع‌اندود از ضخامت ۰.۱۵ تا کمتر از ۰.۴ میلی‌متر را تشکیل کنیم. مسئله قابل‌دقت این که چنانچه با محدودیت انرژی روبه رو نباشیم، با منفعت گیری حداکثری از ظرفیت‌های نصب‌شده می‌توانیم نیاز کامل بازار را پوشش دهیم. گسترش‌های فولاد مبارکه چه از نظر کمّی و چه از نظر کیفی، مبتنی بر نیاز و تقاضای بازار است که این نیاز و تقاضا در کنار مشتریان اشکار می‌شود. خواسته‌ها و انتظارات مشتریان طی فرایندی به‌طور مستمر در حال رصد است.

امسال بر تشکیل چه محصولاتی متمرکز شده‌اید؟

امسال مطرح «استسیج‌گیت» را اغاز کرده‌ایم. حوزه تمرکز ما بر خودروسازان است و نزدیک به ۱۲ گرید تازه را مبتنی بر این فرایند پیش می‌بریم. در شش‌ماهه اول سال جاری نزدیک به ۴ گرید تازه را با خودروسازان پیش برده و نهایی کرده‌ایم؛ به‌نحوی‌که برخی از این محصولات در خانه مشتری در حال گذراندن مرحله های تست نهایی است و برخی از آن‌ها هم قبول نهایی را گرفته‌ و داخل فاز تجاری‌سازی شده‌اند. ان‌شاءالله با پیاده‌سازی این رویکرد بتوانیم قیمت بیشتری برای شرکت و ذی‌نفعان فولاد مبارکه خلق کنیم.

حمل‌ونقل محصولات چطور انجام می‌شود؟

ازآنجا‌که باید محصولات به‌موقع به مشتری تحویل شود، حمل محصول از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا در سال قبل رکورد زیاد خوب ۸.۸ میلیون تن حمل ثبت شد. این چنین در اردیبهشت‌ماه امسال نیز یک رکورد بالای ۸۵۰ هزار تن به ثبت رسید. سهم حمل ریلی محصولات نزدیک به ۱۱ درصد است. یقیناً مطالعاتی را اغاز کرده‌ایم و حتماً باید حمل ریلی را گسترش دهیم. اگرچه در این عرصه با برخی محدودیت‌های اساسی، نظیر نبوده است زیرساخت مناسب در عرصه ریل مواجهیم، با تعامل های داخلی و تعامل با راه‌آهن جمهوری اسلامی تلاش می کنیم تسهیلاتی تشکیل کنیم تا حجم حمل ریلی افزایش یابد.

این محدودیت‌ها کدام‌اند؟

بخشی از این محدودیت‌ها مربوط به محدودیت شبکه حمل ریلی سرزمین است. طیف گسترده‌ای از مشتریان فولاد مبارکه اساساً به شبکه حمل ریلی سراسری دسترسی ندارند. قسمت فرد دیگر از محدودیت‌ها هم مربوط به مشتریان است. به‌گفتن مثال، خودروسازان قابلیت حمل ریلی دارند و واگن موردنظر را خودشان فراهم می‌کنند؛ ولی برخی مشتریان دیگر محدودیت‌هایی دارند که علتمی‌شود اهداف مورد نظر ما محقق نشود. با دقت به رویکردهای گسترش‌ای در دست عمل و تشکیل ۱۸ میلیون تن فولاد خام در چشم‌انداز، نزدیک به ۱۲ میلیون تن حمل محصولات نهایی از پلنت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا، قاعدتاً یکی از برتری‌های شرکت این است که برای گسترش حمل ریلی برنامه‌ریزی کند.

 باوجود همه محدودیت‌های حاضر در حوزه‌های انرژی و لجستیک، آیا واحد شما می‌تواند برنامه خود را محقق کند؟

علی‌رغم همه محدودیت‌ها در سایه الطاف الهی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و تلاش مستمر همکاران، برآورد ما این است برنامه‌های فروش برای امسال محقق خواهد شد و ان‌شاءالله خواهیم توانست برنامه ۸.۶ میلیون تنی امسال را محقق کنیم.

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع