10 مورد ضرب و شتم کارکنان اورژانس اصفهان در سال 1403

۱۰ مورد ضرب و شتم کارکنان اورژانس اصفهان در سال ۱۴۰۳

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

بار دیگر خبری مبنی بر ضرب و شتم دو تن از کارشناسان اورژانس این بار در شهرستان کاشان و مجروح شدن آنها در میانه انجام ماموریت انتشار شد.

دکتر مهرداد فرزندی، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان پور خبرداد :«یکشنبه قبل مصادف با ۱۸ آذر، دو تن از همکاران یکی از پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ میانه انجام ماموریت از طرف فرزند بیمار مورد ضرب و شتم واقع شدند؛ این همکاران برای انجام مأموریت و رسیدگی به یک بیمار به منزل وی رفته بودند که در میانه رسیدگی به بیمار ،از سوی فرزند وی که فردی ۳۰ ساله است، مورد دعوا و ضرب و شتم قرار گرفتند و در تاثییر این دعوا دو کارشناس اورژانس از ناحیه سر و پا صدمه دیدند و عمل های حقوقی ملزوم علیه فرد ضارب در حال پیگیری است.»

 

-دعوا به کارکنان اورژانس اصفهان

 

از حادثه شبیه قبلی تا این مدت زمان بسیاری نمی گذرد و ۲۰ مهرماه می بود که مسوول روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی اصفهان از دعوا به کارکنان و تخریب تجهیزات یک واحد اعزامی اورژانس در میانه رسیدگی به مصدومان یک‌حادثه در شهر اصفهان توسط همراهان بیمار خبر داد.

عباس عابدی افزود: ساعت ۲:۲۵ دقیقه بامداد جمعه در پی وقوع حادثه‌ تصادف روبه رو ترمینال کاوه اصفهان، کارکنان اورژانس در حال امدادرسانی به مصدومان یک تصادف بودند که توسط تعدادی از همراهان بیماران که به نظر می‌رسید اعتدال روانی نداشته باشند، مورد دعوا قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: در این حادثه، آقای محمد فرهنگ، یکی از کارشناسان اورژانس، از ناحیه صورت و دست صدمه دید و دستگاه «تله‌مدیسین» آمبولانس نیز توسط این افراد تخریب شد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

مسوول روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی اصفهان با اشاره به متواری شدن مهاجمان قبل از رسیدن پلیس از محل حادثه او گفت: این نوشته بلافاصله به پلیس گزارش شد و هم‌اکنون از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

 

-محکومیت ضارب پرسنل اورژانس اصفهان به پرداخت دیه

 

اما در تاریخ ۹ آبان ماه سال جاری دادگاه کیفری اصفهان رأی خود را در خصوص یک پرونده ضرب و شتم کارشناس اورژانس اصفهان و توهین به مأمور دولت میانه انجام ماموریت صادر کرد، بر پایه این حکم، متهم به پرداخت دیه محکوم شد.

این پرونده در پی شکایت یکی از کارشناسان اورژانس ۱۱۵ از فردی که در میانه مأموریت امدادرسانی اورژانس مانع انتقال بیمار شده و با پرسنل اورژانس دچار شده و توهین نموده است، راه اندازی و دادگاه رأی خود را صادر کرد.

بعد از بازدید‌های انجام‌شده و مطرح شکایت در دادگاه و پیگیری‌های واحد امور حقوقی اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان، متهم به پرداخت بیست و پنج میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و پرداخت دیه شامل نیم درصد دیه کامل در حق شاکی محکوم شد.

 

مسوول روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی استان که به اصفهان امروز او گفت در سال جاری بیشتر از ۱۰ مورد ضرب و شتم کارکنان اورژانس اصفهان گزارش شده است، پیش تر درمورد مجازات دعوا به کارکنان اورژانس و تخریب تجهیزات آمبولانس حرف های می بود: این‌گونه عمل های نه تنها از نظر اخلاقی و انسانی غیرقابل پذیرفتن است، بلکه از لحاظ قانونی نیز مجازات‌های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است.

عابدی یادآور شد: بر پایه قوانین سرزمین، هرگونه تعرض به کارکنان امدادی در زمان انجام ماموریت های خود، جرم محسوب شده و فرد خطا کار علاوه بر جبران خسارات وارده، با مجازات‌های کیفری روبه رو خواهد شد.

وی پافشاری کرد: امید است با پیگیری‌های قانونی و برخورد قاطع مراجع قضایی، این‌گونه حوادث افت یابد و همگان فهمیدن کنند که همکاری با نیروهای امدادی در صحنه‌های حوادث امری الزامی و حیاتی است.

 

-نقش فرهنگ و آگاهی رسانی در افزایش تاب آوری خانواده مصدومان

 

در ریشه یابی این حرکت از سوی خانواده مصدومان علل مختلفی وجود دارد که از مهمترینآنها می توان به موارد آگاهی بخشی و فرهنگی اشاره داشت.

 

 در رابطه تأثیر مسائل فرهنگی و اهمیت آموزش و آگاهی‌بخشی در عرصه رفتارهای خشونت‌آمیز علیه کارکنان اورژانس، کارشناسان نظرات مختلفی دارند:

در عرصه مسائل فرهنگی نقش فرهنگ در رفتارها زیاد تاثییر گذار است. به ایتن ترتیب که تعداد بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رفتارها تحت تأثیر قیمت‌ها و هنجارهای فرهنگی حاکم بر جامعه شکل می‌گیرند. در جوامعی که در آن‌ها احترام به رهبری حوزه بهداشت و درمان کم‌رنگ است، گمان ابراز رفتارهای خشن زیاد تر است. این کار می‌تواند ناشی از مشاهده ازمایش ها منفی قبلی یا عدم مطمعن به سیستم بهداشت و درمان باشد. این چنین مسئله مهمی از جمله انتظارات غیرمنطقی را نیز باید در این عرصه در نظر داشت. در برخی فرهنگ‌ها، امکان پذیر منتظر باشند که خدمات بهداشتی و درمانی با شدت و کارایی بالا اراعه شوند. هنگامی این انتظارات برآورده نمی‌شوند، خانواده‌ها امکان پذیر خشمگین شوند و عکس العمل‌های خشونت‌آمیز نشان دهند. این نشان‌دهنده نیاز به تحول نگرش‌های فرهنگی نسبت به سیستم سلامت و کارکنان آن است.

در این بین نمی توان از نقش رسانه‌ها غافل شد؛ رسانه‌ها می‌توانند بر ادراکات اجتماعی تأثیر بگذارند. پوشش نادرست از حوادث مرتبط با حوزه بهداشت و درمان می‌تواند به تحکیم احساسات منفی و انتظارات غیرواقعی بین خانواده‌ها منجر شود.

 در این راستا کارشناسان به اهمیت آموزش خانواده‌های بیمار در رابطه فرآیندهای درمان و نقش کارکنان اورژانس پافشاری می‌کنند. هنگامی خانواده‌ها از مرحله های درمان باخبر باشند و اطلاعات دقیقی در رابطه حالت عزیزانشان دریافت کنند، گمان ابراز رفتارهای خشمگین افت می‌یابد.

 این چنین، آموزش کارکنان به توانایی‌های ارتباطی و مدیریت بحران زیاد حیاتی است. اگر کارکنان بتوانند با خانواده‌ها به خوبی ربط برقرار کنند و به سوالات و نگرانی‌های آن‌ها جواب دهند، گمان ابراز سوءتفاهم و عکس العمل‌های خشونت‌آمیز افت می‌یابد.

به این همین جهت برخی از کارشناسان نظر می‌کنند که باید کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها برگزار شود تا آن‌ها یاد بگیرند چطور با استرس و اضطراب خود کنار همراه شوند و این چنین نحوه برخورد با کارکنان درمانی را نیز بیاموزند گفتنی است تشکیل دسترسی به خدمات مشاوره برای خانواده‌ها در اوقات بحران می‌تواند به افت تنش‌ها و حس ناامیدی آن‌ها پشتیبانی کند. این خدمات می‌توانند به آن‌ها بیاموزند که چطور احساسات خود را مدیریت کنند و به جای خشونت، از راه‌های سالم‌تر برای گفتن نگرانی‌ها منفعت گیری کنند.

در نهایت، نیاز است که جامعه ما به‌طور کلی نسبت به رفتارهای مرتبط با بهداشت و درمان آگاهی بیشتری داشته باشند و تغییرات فرهنگی و آموزشی را در جهت ترقی سلامت عمومی انجام بدهند. 

 

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع