[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
نشست بازدید مشکلات شهرهای تازه استان اصفهان با وجود معاون وزیر، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای تازه، استاندار اصفهان، مدیران عامل شهرهای تازه استان و مسئولان دستگاههای گوناگون برگزار شد.
در این نشست چالشهای حاضر در شهرهای بهارستان، مجلسی و فولادشهر در موضوعات مسکن، زیرساختها و این چنین قطار شهری بهارستان – اصفهان بازدید و راههایی برای حل مسائل، اجرا و پایان برخی از پروژهها در شهرهای تازه استان نقل شد.
شهرام ملکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای تازه در این نشست او گفت: از آنچه که سهمیه ابلاغی استان اصفهان برای تحویل مسکن در حوزه شهری وجود دارد، نزدیک به ۳۰ هزار واحد در شهرهای تازه است. ۲۱ هزار واحد آن اکنون با همکاری بانکها و با قرارداد سهمالشرکه در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ۹ هزار واحد از مسکنهایی که در شهرهای تازه باید تحویل شود فاقد قرارداد سهمالشرکه است که تکمیل آن نیاز به منبع های بیشتری دارد، افزود: در این شهرها پروژههایی در حال اجراست که تنها با منبع های مردمی که نزد بانکها به ودیعه گذاشته شده اجرا میشود. تعامل های بین دستگاهها و سیستم بانکی به نحوی است که ادامه روال این پروژهها را با مشکل روبرو کرده است. اجرای پروژهها تا نزدیک به ۶۰ درصد با همین منبع های در اختیار پیشرفت خواهد رفت؛ اما بعد از آن باید به منبع های بانکی متصل شود تا قادر به پایان پروژه باشیم. اگر این کار صورت نگیرد بهخاطر عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران به فسخ قرارداد و تعویق در اجرای پروژه خواهد انجامید.
شهرام ملکی در ادامه گفت: اگر امروز یک چالش در استان و سرزمین داریم در صورت عدم اجرای تعهداتمان در حوزه مسکن بخصوص در شهرهای تازه با چالشهای بیشتری روبرو خواهیم شد. انتظار میرود که باتدبیر مدیریت استان و همکاری سیستم بانکی در اصفهان یک دقت اختصاصیای برای برقراری سهمالشرکه و تکمیل این پروژهها صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای تازه با گفتن این که در نشستی که با عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی داشتیم قرار شد تا با برتری واحدهای مسکن در شهرهای تازه تسهیلاتی از سوی چند بانک تعلق اشکار کند. اکنون هم از بین این ۹ هزار واحد در نزدیک به ۴ هزار واحد معارفه به شعبه آنها انجام شده و انتظار میرود که مابقی واحدها نیز با تمهیداتی که در بانک مسکن دیده شده، تکمیل شود.
هزینه تأخیر اجرای پروژههای مسکن بر دوش مردم است
او خاطرنشان کرد: هزینه تأخیر در اجرای پروژه بر دوش مردم قرار خواهد گرفت و یکواحدی که در نزدیک به ۱ میلیارد تومان باید هزینه همهشدهاش باشد بهخاطر تعویق در اجرای آن به ۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان میرسد و این ما به تفاوت را مردم پرداخت میکنند که جهت تشکیل نارضایتی در آنها خواهد شد.
ملکی در ادامه گفت: در اینجا باید بگوییم دو مورد جزو برتریها در این قسمت است که باید در نظر بگیریم؛ یکی تسریع در پرداخت کارکرد توسط بانکهای عامل در پروژهها است و فرد دیگر تنظیم قرارداد سهمالشرکهای که بانکها میتوانند در اجرای پروژهها پشتیبانی کنند. به جز بانک مسکن که با یک ناترازی عمدهای روبروست، دیگر بانکهایی که در سالهای قبل در قسمت مسکن تسهیلات کمتری پرداخت کردند امروز پذیرفتهاند تا در پروژههای مسکن در شهرهای تازه همراهی بیشتری داشته باشند.
۱۹۰۰ واحد در شهرهای تازه استان آماده منفعتبرداری است
او با اشاره به این که اکنون ۱ هزار و ۱۹۶ واحد در فولادشهر، ۴۰۰ واحد در بهارستان و ۳۴۰ واحد نیز در شهر مجلسی و در کل ۱۹۰۰ واحد آماده منفعتبرداری است در ادامه گفت: این واحدها با مشکل خدمات آب و فاضلاب، گاز و برق روبه رو می باشند که باید دستگاهها و وزارتخانههای گوناگون سهم خود را برای اجرای این خدمات به واحدهای مذکور انجام بدهند تا واحدها آماده تحویل شود. مطابق قانون و مصوبه شورایعالی مسکن یکسوم از اجرای این خدمات بر مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است که باید از منبع صندوق ملی مسکن پرداخت شود. مابقی هم توسط استان و سازمان برنامهوبودجه و وزارت نیرو باید پرداخت گردد. وزارت نیرو که هم توان فنی و اجرایی دارد با همه توان باید به میدان بیاید.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای تازه او گفت: در شهرهای تازه اصفهان نوشته خدمات روبنایی با پافشاری بیشتری روبرو است. در قالب بودجه ۱۴۰۳ کارهایی در قالب ساخت مدرسه، مسجد، سالن ورزشی و مراکز بهداشتی اغاز شده است. امیدواریم بودجه بیشتری به این قسمت تعلق داده شود تا بتوانیم بخشی از پروژههای خدماتی موردنیاز در این حوزه را اجرا کنیم.

ذینفعان به پروژه مترو بهارستان ورود کنند
شهرام ملکی افزود: پروژه مترو بهارستان یک پروژه با اخذ موافقتنامه در پیوست قانون بودجه است که با منفعت گیری از ظرفیت اعتبارهای تملک دارایی و منبع های داخلی شرکت عمران بهارستان بایستی فراهم اعتبار و اجرا شود. اکنون نزدیک به ۱۴ کیلومتر طول خط این پروژه است که پیمانکار در آن در حال کار است.
ملکی با اشاره به این که برای اجرای این پروژه در نزدیک به ۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و تا بحال نزدیک به ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است خاطرنشان کرد: برای ادامه کار نیاز به اعتباری بالغ بر ۴ همت وجود دارد. برای این که پروژه شدت بیشتری بگیرد باید ذینفعان را در آن دخیل کنیم. وقتی که به یک پروژهای اعتبار تخصیص داده نشده، نمیتوان انتظار مدیریت و پیشرفت آن را داشت؛ لذا در اینجا باید استانداری، مجموعه شهرهای تازه و شهرداری اصفهان و قسمت خصوصی همچون مجموعه سیتیسنتر و صنایع به این پروژه بپیوندند. این کار یک همافزایی و کار تیمی میطلبد تا به سرانجام برسد.
اهمیت اختصاصی مترو بهارستان برای مدیریت استان
مهدی جمالینژاد، استاندار اصفهان او گفت: در دولت سیزدهم جلسات شورایعالی مسکن را بهصورت ماهیانه داشتیم. در جلسهای هم که در روزهای قبل با رئیسجمهور داشتیم او گفت و گو نهضت ملی مسکن را نقل کردم و یادآور شدم در این نوشته که در سال چهارم قرار دارد خبرهای خوبی نسبت به آنچه که ضمانت دادیم و واگذاریهایی که انجام شده به ما نمیرسد.
استاندار اصفهان افزود: خواهشی که وجود دارد این است که جلسات شورایعالی مسکن بهصورت مداوم برگزار شود و در جلسات با وزیر راه و شهرسازی نوشته مسکن ملی پیگیری شود.
جمالینژاد با گفتن این که نوشته شهر بهارستان با شهرهای تازه دیگر اصفهان، فولادشهر و مجلسی متفاوت است، خاطرنشان کرد: بهارستان در نزدیکی شهر اصفهان و نقش سرریز خواستهای نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در اصفهان را دارد. به جز او گفت و گو نهضت ملی مسکن در این شهر، نوشته قطار شهری آن نیز برای مدیریت استان از اهمیت اختصاصیای برخوردار است. در سالهایی که شهردار اصفهان بودم حتی برای پایان پروژه زمانبندیشده می بود و قرار بر این می بود تا از طریق اوراق شراکت این پروژه تکمیل شود. اما متأسفانه در سالهای سپس اجرای این پروژه بهکندی انجام شد.

او با اشاره به این که بنده پای پایان این پروژه خواهم ایستاد او گفت: چند نظر برای اجراییشدن آن وجود دارد. در درجه اول باید در نوشته اوراق شراکت ورود جدی داشته باشیم. سازمان عمران هم عمل های ملزوم را دراینخصوص انجام دهد. از آن طرف هم شهرداری اصفهان به این پروژه نگاه اختصاصیای داشته باشد. اکنون در شهر اصفهان باید روی دو محور کار جدی کرد. یکی محور تشریفات و فرد دیگر محور بهارستان است که برای شهر اصفهان زیاد مهم است. ملزوم است داخل حریم برای شهرداری اصفهان یک ظرفیتی برای تشکیل ثروت تشکیل کنیم و مقداری هم خارج از محدوده با مطرح تفصیلی که دیده میشود تا به درآمد شهرداری اصفهان پشتیبانی کند. وقتی که شهرداری بداند که این درآمد را از این منبع های خواهد داشت آن زمان در اجرای پروژه پشتیبانی بیشتری خواهد کرد.
استاندار اصفهان افزود: بهارستان با اوراق شراکت کار را جلو ببرد. برای شهرداری اصفهان یک مطرح توجیهی که درآمدزا باشد دیده شود. ۱۰۰ هکتار هم ببینیم چه مقدار معارض ندارد تا بتوانیم روی آن عمل های ملزوم را انجام دهیم. در دولت قبل مصوبهای در شورایعالی مسکن داشتیم که درصدی از کلیه مولدسازیها به او گفت و گو زیرساختها در نهضت ملی مسکن تعلق اشکار کند که در صورت اجرای آن میتوان به پیشبرد پروژهها در استان پشتیبانی کرد.
خط قطار شهری بهارستان – اصفهان در برتری شهرداری اصفهان نیست
علیرضا قاریقرآن، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان او گفت: در بهارستان و خطی که منتهی میشود به خط یک اصفهان این او گفت و گو وجود داشته و دارد که بخشی که خط را کامل میکند شهرداری اصفهان ورود کند و آن را تکمیل کند، ولی با نگاه و امکانات حاضر و این که امروز این خط در برتری شهرداری اصفهان قرار ندارد این پروژه به جایی نخواهد رسید. یک زمین ۱۰۰ هکتاری و ۹۱ هکتاری در خود بهارستان پیشبینیشده تا بهگفتن پشتوانه این پروژه در نظر گرفته شود و به منبع های در او گفت و گو مترو تعلق یابد. باید کار به همین طریق جلو برود و پروژه با مدیریت شهرهای تازه به پایان برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: دو ایستگاه در مسیر وجود دارد که یکی روبه رو سیتیسنتر و یا سپاهان شهر است که در صورت همکاری شهرداری اصفهان میتواند مترو خط یک را به مترو بهارستان متصل کند و ایستگاه سپاهان شهر نیز راهاندازی خواهد شد. از نظر دیگر سیتیسنتر هم اگر بخواهد از مواهب مترو منفعت گیری کند باید در این کار اندوختهگذاری و شراکت کند؛ در غیر این صورت مردم بهارستان با این خط مترو تنها به ورودی شهر اصفهان خواهند رسید. این پروژه تکلیفش اشکار است و وصل کردن آن به قسمتهای دیگر جز این که کار را معطل میکند هیچ نتیجهای دیگر نخواهد داشت.
قاریقرآن به نوشته لوله گاز بهارستان نیز اشاره کرد و او گفت: او گفت و گو لوله گاز نیز تقریباً همانند به نوشته قطار شهری است که یقیناً قضیه آن به شورای حل اختلاف تهران کشیده شده است و دستگاهها باید به آن ورود اشکار کنند. این خط از زمان قبل بوده و توافقاتی دررابطهبا آن صورتگرفته می بود و سپس مطرح تفصیلی اصفهان ابلاغ شد؛ اما در تغییرات بعدی کار به سمتوسوی بازرسی و دستگاههای نظارتی از داخل شکل گرفت. سپس از شش سال واحدی که باید نزدیک به ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون تومان همه شود امروز باید دو میلیارد تومان برای مردم هزینه کنیم. اکنون اگر برای خط لوله گاز در داخل شهرهای تازه توافق شود با مجموعه شرکت گاز، باید جلو رود در غیر این صورت شورای حل اختلاف تهران و دستگاهها به این نوشته ورود اشکار خواهند کرد.
او خاطرنشان کرد: در او گفت و گو مسکن نیز بهاختصاصی در شهرهای بهارستان و فولادشهر مباحثی نقل است که قسمت عمده آن مربوط به مباحث زیربنایی و خدماتی است. پروژههایی در این حوزهها در دست اجراست منتها تکلیف دستگاهها در این قسمت باید اشکار شود. قرار است آب شرب نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای تازه از سامانه دوم تغذیه شود که این سامانه در محدوده نجفآباد است و از آنجا خط انتقالی به فولادشهر و بهارستان و مجلسی باید کشیده شود؛ این را وزارتخانه یا هر مجموعه دیگر باید تقبل و تعیین تکلیف کند. همین او گفت و گو را تا حدودی روی برق داریم. برای هر دو برآوردهایی انجام شده و بههرحال در بهارستان و فولادشهر در این دوره دو سهساله پیش رو بهراحتی میتوانیم نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی را خدمات دهیم.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع