[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
قطعه «دل بدون تو» با آواز برادران سعیدی موفق شد جایزه قسمت آواز تک آهنگ چهلمین جشنواره موسیقی فجر را کسب کند. این قطعه بر پایه نغمههای همانندخوانی و با شعری از ابراهیم اسماعیلی اراضی و تنظیم میلاد بیضا تشکیل شده است.
برادران سعیدی آواز را نزد اساتیدی چون فضلالله شاهزمانی، محمدتقی سعیدی و محمدعلی کیانینژاد آموختهاند. آنها از مسیر همانندخوانی داخل عرصه آواز ایرانی شدند و با اساتید برجستهای همانند عباس جواهری، هاشم فیاض، علاءالدین قاسمی، اسماعیل محمدی، رضا مشایخی و… همکاری داشتهاند. این دو برادر با خواندن تیتراژ سریال «پشت کوههای بلند» ساخته امرالله احمدجو و آثار عبدالحسین برازنده به جامعه موسیقی معارفه شدند. در سالهای تازه، آثاری چون «نگاری منی»، «گل رنجیده»، «بوگوچیطو شد» و «خیالانگیز» را به مخاطبان موسیقی ایرانی اراعه کردهاند. علی رهبری در پروژه «بلبلهای پارسی»، به خواست کمپانی بینالمللی موسیقی ناکسوس، از صدای برادران سعیدی منفعت برد.دریافت جایزه قسمت آواز تکآهنگ چهلمین جشنواره موسیقی فجر بهانهای شد تا با برادران سعیدی به گفتگو بنشینیم:
شما سابقه همانندخوانی هم داشتید چه مقدار توانایی آن به تشکیل این قطعه پشتیبانی کرد؟
همانندخوانی را از دوران کودکی و با همکاری اساتید و بزرگان این هنر در دهه ۷۰ اغاز کردیم. در همان دوران، اجراهای موسیقی نیز داشتیم و تیتراژ فیلم «قالیچه» ساخته امرالله احمدجو را خوانده بودیم.
نغمهها و ملودیهای همانندخوانی در ناخودآگاه ما نفوذ کرده می بود. ماندگاری این نغمههای اصیل در کنار آموختههایمان از اساتید آواز تبدیل تشکیل قطعه «دل بدون تو» شد.
به علت زیبایی و اصالت نغمههای همانندخوانی، اشتیاق بسیاری داشتیم تا از آنها در موسیقی ایرانی منفعت گیری کنیم. «دل بدون تو» با همان نغمهها و محتوای عاشقانه ساخته شد.
فکر میکردید “دل بدون تو” در این جشنواره جایزه بگیرد؟
سالها جشنواره موسیقی فجر را جستوجو میکردیم. در سال ۹۴ قرار می بود با استاد فرهاد فخرالدینی در ارکستر ملی اجرا داشته باشیم. چند بار هم در تمرینها وجود یافتیم، اما به دلایلی این اجرا به سرانجام نرسید و دیگر زمان وجود در جشنواره را نداشتیم.
امسال بعد از دریافت جایزه در جشنواره موسیقی خلاق که به همت شهرداری شاهینشهر و اداره کل ارشاد اصفهان برگزار شد، تصمیم گرفتیم در قسمت تکآهنگ جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت کنیم.
برخی از دوستان جشنواره نظر دادند قطعه «نگاری منی» را نیز برای قسمت اجرای صحنهای آماده کنیم، اما شرایط آن مهیا نشد. در نهایت، تنها در قسمت تکآهنگ شرکت کردیم و به لطف خداوند این قطعه توانست جایزه قسمت آواز تکآهنگ را کسب کند.
از تواناییهای قبل خود در جشنوارههای موسیقی بگویید.
چند سال پیش، قطعه «جوانی» در فستیوال گلوبال موزیک آواز آمریکا جایزه گرفت. این چنین در دهه ۸۰ مقام دوم جشنواره موسیقی دانشگاههای مطلبنور سرزمین را به دست آوردیم. قطعه «دل بدون تو» نیز در فستیوالی در آمریکا شرکت کرده است.
کیفیت آثار فرد دیگر که به این جشنواره راه یافتند و سطح آن را چطور دیدید؟
نمیتوانیم نظری درمورد کیفیت آثار ارسالی بدهیم، چون تا این مدت آنها را نشنیدهایم. اما بهطورکلی، سطح جشنواره امسال زیاد خوب می بود.
شما این قطعه را به مردم اصفهان و زایندهرود تشنه تقدیم کردید کارهای بسیاری هم برای اصفهان و به لهجه اصفهانی خواندید. فکر میکنید مسئولان اصفهان چه کاری میتوانند برای درخشش زیاد تر هنرمندان اصفهان همانند شما انجام بدهند تا زبان گویای چالشهای اصفهان در تریبونهای ملی و بینالمللی باشند؟
قطعه «دل بدون تو» را به مردم شریف، نجیب و صبور ایران، بهاختصاصی اصفهان، تقدیم کردیم و از مسئولان خواستیم برای زایندهرود تشنه تدبیری بیندیشند.
اگر زایندهرود جاری نباشد، جوشش و ذوقی برای هنرمندان باقی نمیماند. وقتی که زایندهرود زنده می بود، هنرمندانی چون کسایی، تاج و شهناز از دل هنر و موسیقی اصفهان بیرون آمدند.
آلودگی هوا، خشکسالی، مازوتسوزی و دیگر چالشهای زیستمحیطی اصفهان بر روحیه و حنجره ما نیز تأثیر گذاشته است. اگر این مشکلات ادامه یابد، صداهایی که نمایانگر هنر اصیل اصفهان می باشند، امکان پذیر صدمه ببینند.
توقع داریم مسئولان کشوری و استانی دقت بیشتری به هنرمندان داشته باشند. باتوجهبه شناختی که از استاندار اصفهان داریم و ازمایش ها اجرایی وی در سطح ملی، امیدواریم با دید گستردهتری به همه قسمتهای جامعه نگاه کنند.
امیدواریم فضایی فراهم شود تا هنرمندان اصفهان بهگفتن سفیران صلح، فرهنگ و هنر معارفه شوند. این چنین از شهردار اصفهان انتظار داریم قولهای فرهنگی داده شده تنها در حد سخن باقی نماند و به مرحله اجرا برسد.
ما نیز بهگفتن هنرمندان این سرزمین، همه تلاشمان را برای سرافرازی شهر و دیار خود به کار خواهیم بست.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع