[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
نخستین گردهمایی فیلمسازان نوجوان، با تمرکز بر آموزش عملی و خلاقیت گروهی، بستری نو برای پرورش نسل تازهای از سینماگران فراهم کرده است؛ نسلی که با تلفیق تکنولوژی و هنر، چشمانداز تازهای برای آینده سینمای ایران ترسیم میکند.
به گزارش اصفهان امروز، در روزگاری که شدت مصرف محتوا و تنوع رسانهها سبک زندگی نوجوانان را دگرگون کرده، رویدادهایی چون گردهمایی فیلمسازان نوجوان، نقشی کلیدی در پرورش نسل تازهای از هنرمندان ایفا میکنند. این برنامه پنجروزه، با محوریت آموزش انیمیشن و فیلمسازی، نهتنها تواناییهای فنی را منتقل میکند، بلکه بستری برای تواناییی کار گروهی، ایدهپردازی و تعامل بین نوجوانان فراهم میآورد.
نوجوانان با ریتمی متفاوت، اما با انگیزهای عمیق
مهدی خرمیان انیماتور و از مربیان این دوره، معتقد است که نسل امروز با وجود تفاوتهای رفتاری، شور و انرژی خاص خود را دارد. او میگوید: «نوجوانان امروزی به جستوجو نتایج سریع تر می باشند؛ چه در تماشای محتوا و چه در تشکیل آن. این شتابزدگی، حاصل دسترسی گسترده به رسانههای تصویری است. اما همین ویژگی، آنها را به سازندگانی چابک و خلاق تبدیل کرده است.»
خرمیان با اشاره به روال آموزشی دوره افزود: «از مرحله ایدهپردازی تا تشکیل نهایی، بچهها همه فرآیند ساخت انیمیشن را توانایی میکنند. مقصد این است که در آخر دوره، هر گروه بتواند پروژهای جدا گانه را به سرانجام رساند.»
او این چنین از استمرار ربط با شرکتکنندگان دورههای قبل سخن او گفت: «اگرچه ساختار رسمی المپیاد ادامهای ندارد، اما ما از طریق فضای مجازی با بچهها در ارتباطیم. این تعامل، شبکهای از یادگیری و حمایتایجاد کرده که فراتر از زمان برگزاری دوره عمل میکند.»
خرمیان، از انتخاب شهر اصفهان بهگفتن میزبان این اتفاقات ابراز رضایت کرد: «اصفهان با پیشینه فرهنگی و توانایی برگزاری جشنوارههای کودک و نوجوان، بستر مناسبی برای این چنین برنامههایی است. شهرداری این شهر نیز با نگاه فرهنگی و تخصصی، نقش مؤثری در تحقق این اتفاقات داشته است.»
همدلی و یادگیری، ستونهای مهم تیمسازی
لیدا فضلی، مربی انیمیشن، از انگیزه بالای نوجوانان در این دوره سخن او گفت: «اگرچه تعداد بسیاری از بچهها توانایی قبلی در انیمیشن نداشتند، اما اشتیاق آنها برای یادگیری، فضای کلاس را پرانرژی کرده می بود. این میل به رشد، مربی را نیز به آموزش مؤثرتر ترغیب میکند.»
او با پافشاری بر روحیه همکاری در گروه افزود: «در زمان کوتاهی، بچهها با یکدیگر دوست شدند و بدون خودمحوری، ماموریت های را تقسیم کردند. این همدلی، در فیلمسازی زیاد حیاتی است و در تیم ما بهخوبی دیده شد.»
فضلی این چنین به جامعیت آموزشی دوره اشاره کرد: «از نرمافزارهای دوبعدی گرفته تا جلسات روایتمحور، تلاش کردیم همه مرحله های فیلمسازی را پوشش دهیم. حتی در قسمت تیتراژ، بچهها کار زیر دوربین را توانایی کردند که برایشان زیاد دلنشین می بود.»
تلفیق هوش مصنوعی با انیمیشن؛ چشمانداز آینده
صبا کلانتری، یکی از شرکتکنندگان نوجوان، با نگاهی آیندهنگرانه به این اتفاقات او گفت: «پیش از این در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی فعال بودم و تدریس اسکرچ را در کانون پرورش فکری توانایی کردهام. شرکت در این گردهمایی برایم فرصتی می بود تا با فرآیند ساخت انیمیشن آشنا شوم و تواناییی عملی کسب کنم.»
او فضای کلاس را دوستانه و پویا توصیف کرد و افزود: «با وجود فضای شاد، آموزشها کاملاً جدی و کاربردی بودند. خانم فضلی با دقت ما را هدایت میکرد و از ایدههایمان حمایتمینمود.»
صبا در آخر از مقصد شخصیاش او گفت: «میخواهم در آینده، انیمیشن را با هوش مصنوعی ترکیب کنم. این تلفیق میتواند مسیر تازهای در سینمای نوجوانان باز کند. این چنین به تدوین آثار سینمایی علاقهمندم و امیدوارم بتوانم در این مسیر قدم بردارم.»
نوجوانان، معماران آینده سینمای ایران
گردهمایی فیلمسازان نوجوان، فراتر از یک دوره آموزشی، بستری برای کشف استعدادها، پرورش خلاقیت و شکلگیری نگاههای نو به سینماست. این نسل، با منفعتگیری از تکنولوژیهای نوین و روحیهی همکاری، میتواند آیندهای متفاوت برای سینمای ایران رقم بزند؛ آیندهای که در آن، روایتهای تازه با ابزارهای نو تلفیق خواهد شد و مرزهای هنر تصویری مجدد تعریف خواهد شد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع