[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
اصفهان، نخستین مقصد رسمی تاکسی هوایی سرزمین شد
اصفهان امروز – ۷ آبان ۱۴۰۴: آسمان ایران ناظر فصلی تازه در خدمات نوین است. نخستین پرواز تاکسی هوایی اطلس ایر در مسیر تهران–اصفهان و برگشت با پیروزی انجام شد؛ گامی تاریخی که بعد از دههها، مفهوم «ایرتاکسی» را مجدد به آسمان سرزمین بازگرداند. این پرواز آزمایشی با همکاری فرودگاه مهرآباد، مرکز کنترل ترافیک هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد و آغازگر نسل جدیدی از پروازهای سبک و منطقهای در سرزمین است.
از دهه ۳۰ تا امروز؛ رویای قدیمی پروازهای سبک
ایران نخستین توانایی تاکسی هوایی خود را در دهه ۱۳۳۰ اغاز کرد. شرکتهایی چون «ایرتاکسی»، «ایرسرویس» و «پارسایر» با هواپیماهای سبک، خدمات پروازهای مختصر و دربستی اراعه میدادند. اما در سال ۱۳۵۹، با ادغام چند ایرلاین کوچک در قالب هواپیمایی آسمان، مسیر گسترش هوانوردی عمومی متوقف شد. تا چند دهه بعد از انقلاب، ایرتاکسی در ایران تنها نامی تاریخی می بود.
در دهه ۱۳۹۰ کوششهایی برای احیای این مدل سفر انجام شد؛ از مطرحهای آزمایشی در منطقه آزاد ارس تا پروژههای کوچک در فرودگاههای شمال سرزمین. اما نبوده است زیرساختهای کافی و قوانین اشکار، مانع تداوم آنها شد. اکنون، اطلس ایر با مجوز رسمی و اندوختهگذاری قسمت خصوصی، این حلقهی گمشده را مجدد به صنعت هوایی ایران بازگردانده است.
اصفهان؛ انتخابی هوشمند برای نخستین مقصد
انتخاب اصفهان بهگفتن نخستین مقصد ایرتاکسی اطلس ایر، یک انتخاب جغرافیایی هوشمندانه است. این شهر با موقعیت مرکزی در نقشه ایران، دروازهای بین شمال و جنوب سرزمین است و از نظر گردشگری، اقتصادی و صنعتی، ظرفیت بالایی برای پذیرفتن پروازهای سبک دارد.
- افت زمان سفر تهران–اصفهان به کمتر از یک ساعت
- دسترسی آسان مدیران و کارآفرینان به پایتخت و بالعکس
- رشد گردشگری هوایی و بازآفرینی نقش اصفهان بهگفتن قطب نوآوری و تجارت
بر پایه اطلاعات اولیه راهاندازی ایرتاکسی در اصفهان میتواند بهمرور شهرهای فرد دیگر چون قزوین، رامسر، رشت، نوشهر، ساری، گرگان، زنجان، تبریز ،ارومیه، اردبیل، یزد، کیش، قشم، بندرعباس، بوشهر، عسلویه ، ماهشهر، اراک، مشهد، شیراز و بالعکس را نیز به شبکه پروازهای خرد متصل کند. این تحول، نقطه آغازی برای دوران جدیدی از جابهجایی هوایی هوشمند در ایران است.
اطلس ایر؛ پیشگام هوانوردی عمومی در ایران

شرکت اطلس ایر (Atlas Air) نخستین اپراتور خصوصی دارای سرویس تاکسی هوایی سرزمین است که با دریافت مجوز رسمی از سازمان هواپیمایی کشوری بوده که داخل فاز عملیاتی شده است. ناوگان سبک این شرکت، شامل هواپیماهای دو تا دهنفره، برای مسیرهای مختصربرد طراحی شده است. اطلس ایر با تشکیل زیرساختهای اختصاصی در فرودگاههای کمترافیک، از جمله فرودگاه مطلب، پروازهای خود را بهصورت منعطف و بدون وابستگی به جدول پروازهای تجاری انجام میدهد.
در این مدل، فرایندهای زمانبر فرودگاهی حذف شده و مسافران میتوانند سفر رفتوبرگشت در یک روز را توانایی کنند — مزیتی که بهاختصاصی برای مدیران، پزشکان، تیمهای حرفهای و خانوادهها اهمیت دارد.
ایران مجدد در مسیر هوانوردی عمومی
راهاندازی ایرتاکسی اطلس ایر برگشت ایران به مسیر هوانوردی عمومی (General Aviation) است. این قسمت از صنعت، در تعداد بسیاری کشورها موتور محرک گسترش منطقهای محسوب میشود. ایران نیز با بیشتر از ۵۰ فرودگاه کمترافیک، ظرفیت عظیمی برای منفعتگیری از این الگو دارد.
با اجرای موفق پرواز تهران–اصفهان، انتظار میرود در قدمهای سپس، پروازهای شبیهی بین شهرهای صنعتی و گردشگری سرزمین برقرار شود. این عمل نهتنها زمان سفرهای داخلی را افت میدهد، بلکه میتواند به رشد اشتغال، رونق فرودگاههای محلی و گسترش متوازن مناطق پشتیبانی کند.
افق آینده؛ اصفهان در قلب نوآوری هوایی ایران
در افق اینده، اصفهان میتواند به هاب تاکسی هوایی ایران تبدیل شود؛ شهری که علاوه بر پیشینه تاریخی و فرهنگی، اکنون دروازه ورود فناوریهای نو در حملونقل هوایی سرزمین است. پرواز تهران–اصفهان اطلس نقطه عطفی در اتصال مجدد صنعت، فناوری و جغرافیای ایران می بود.
آسمان ایران مجدد به روی پروازهای کوچک تجاری گشوده شد و اینبار، پرواز از مهرآباد تا اصفهان، اغاز فصلی تازه در توانایی سفر است.
ناوگان تاکسی هوایی اطلس ایر؛ از سسنا تا پایپر
ناوگان جاری تاکسی هوایی اطلس ایر ترکیبی از هواپیماهای سبک آمریکایی Cessna و Piper است که برای پروازهای مختصربرد و اختصاصی طراحی شدهاند. در ردهی جتهای سبک، مدل Cessna Citation 550 (II) با ظرفیت ۷+۱ نفر و رجیستری EP-STD قلب ناوگان محسوب میشود. در کنار آن، چندین مدل از خانواده پایپر از جمله Piper Chieftain 350 (EP-SAO)، Piper Mojave P-31 (EP-STC) و Piper Cheyenne T-31 (EP-STE) پروازهای منطقهای را پوشش خواهند داد. این چنین هواپیماهای Seneca III و V با رجیستریهای EP-SAA، EP-SAB و EP-SAE برای مسیرهای مختصرتر و پروازهای آموزشی بهکار گرفته خواهد شد. دو فروند Cessna 185 با رجیستریهای EP-STA و EP-STB نیز در دستهی پروازهای فوقسبک قرار دارند.

این ترکیب متنوع از هواپیماها به اطلس ایر امکان میدهد مشابه با نوع مأموریت — از پروازهای اجرایی و تجاری تا سفرهای خانوادگی و شخصی — خدماتی منعطف و شخصیسازیشده اراعه دهد و در عمل، چابکترین شبکهی پرواز سبک سرزمین را در اختیار داشته باشد.
افق آینده؛ مسیر منطقی گسترش ایرتاکسی در ایران
کارشناسان حوزه هوانوردی میگویند پرواز تهران–اصفهان میتواند نقطه اغاز بازتعریف هوانوردی عمومی در سرزمین باشد. گسترش ایرتاکسی در ایران، بیشتر از هر چیز به پایداری اقتصادی، دسترسی زیرساختی و سیاستهای حمایتی منسجم وابسته است. اگر مسیرهایی بین شهرهای متوسط و گردشگرپذیر به شبکه اضافه شود، این خدمات میتواند در عمل به تکمیلکننده سیستم حملونقل زمینی بدل شود، نه رقیب آن. در این چنین شرایطی، ایرتاکسی میتواند نقش موثری در افزایش منفعتوری سفرهای کاری و منطقهای داشته باشد و گامی آرام اما واقعی در جهت مدرنسازی شبکه جابهجایی هوایی سرزمین باشد.
دعوت به شراکت
شما هم دیدگاه خود را با اصفهان امروز با ما به اشتراک بگذارید. او مباحثه درمورد اصفهان و گسترش آینده آن مسیر رشد را هموار میکند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع