. کمپین هستمت (کمپین جمعآوری درب بطری) از تبریز اغاز شد و زیاد طول نکشید که به سراسر ایران رسید و جایگاه خود را در بین فرهنگ عامه مردم اشکار کرد.
«جمعآوری درب بطری برای خرید ویلچر» اولین و مشهورترین کمپین خیریهای است که ردپای بازیافت و مدیریت پسماند در آن بهوضوح قابلمشاهده است. کمپین هستمت (کمپین جمعآوری درب بطری) از تبریز اغاز شد و زیاد طول نکشید که به سراسر ایران رسید و جایگاه خود را در بین فرهنگ عامه مردم اشکار کرد. اما این کمپین اغاز راهی می بود که خیریهها در آن قدم گذاشتند و خیریههای اصفهانیها این روزها پیشتاز آن می باشند. مدیریت پسماند (تر و خشک) و اشتغال آفرینی از با اهمیت ترین اهدافی است که خیریههای اصفهانی آن را مورد نظر قرار دادهاند. تعداد بسیاری از خیریهها از خیرین و مردم میخواهند که علاوه بر درب بطری پلاستیکی، بستهبندی آلومینیومی قرصها، بطریهای پلاستیکی و شیشهای و قوطیهای فلزی، کاغذ و مقوا و از همه دلنشینتر خشکاله های خود را به مراکز خیریه تحویل دهند. احتمالا نام خشکاله برای تعداد بسیاری تازگی داشته باشد خشکاله پوست میوه و سبزی خشک شده است که رطوبت اولیه و شیرابه آنها از بین رفته و یکی از راهحلهای زیستمحیطی برای افت شیرابه پسماند تر است خش کاله ها غذای دام میبشود. خشکاله حجم و وزن زبالهی تر را تا حد زیاد بسیاری افت میدهد و جهت حذف شیرابه میبشود و روال تشکیل گازهای گلخانهای را کند میکند. خشکاله منبع مغذی است که بهگفتن غذای دام قابلمنفعت گیری است و معضل افتسویا برای دام را حل میکند. یکی از عمل های دلنشیندقت خیریههای اصفهان این است که خشکاله هایی که مردم با اهداف محیط زیستی و جهت افت پسماند تهیه کردهاند را تحویل میگیرند و آن را با قیمت مناسب به مراکز دامپروری میفروشند بدین صورت هم چرخه محیط زیستی این عمل مورد قیمت نگه داری شده و هم بخشی از مخارج و پشتیبانیهای خیریه فراهم میبشود. خیریهها با این عمل مورد قیمت به افرادی که نسبت به تفکیک زبالهها بی اعتنا نیستند نشان خواهند داد که اقدامشان علاوه بر اثرات زیستمحیطی و افت پسماند تر و خشک، آثار و دستاوردهای انسانی و اجتماعی نیز دارد.