[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
دومین نشست تخصصی صنعت حلال به همت شرکت نمایشگاه بینالمللی استان و باهدف آشنایی فعالان اقتصادی با رویکردهای بینالمللی و تبیین سیاستها و راهبردهای عملی در مسیر افزایش سهم کشورهای مسلمان از جمله ایران از این صنعت پولساز، در حاشیه نمایشگاه مواد غذایی و بستهبندی اصفهان برگزار شد
این نشست روز قبل با وجود و سخنرانی صاحبنظران داخلی و خارجی در سالن همایش مرکز نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان برگزار شد.
با همگرایی زیاد تر به جایگاه واقعی خود در صنعت حلال خواهیم رسید
احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان او گفت: نمایشگاه بینالمللی اصفهان با قدمتی بالاپیشران اقتصاد و تشکیل بوده است و رسالت نمایشگاه شبکهسازی، تسهیلگری و شتابدهنده است. در این راستا بیشتر از ۴۵ نمایشگاه در سال برگزار میکنیم و بیشتر از ۲۵۰ اتفاقات تخصصی در این نمایشگاهها برگزار میشود.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان افزود: نزدیک ۴۵ هیئت تجاری در ۱۰ ماه امسال به نمایشگاه آوردیم و هیئتهایی را نیز به کشورهای گوناگون اعزام کردهایم.
طحانیان با گفتن این که نمایشگاه اصفهان، ۱۴ سال است که در نمایشگاه حلال مالزی سکاندار بوده، خاطرنشان کرد: امسال باوجود مشکلات و چالشهای زیاد بهگفتن نماینده ایران در این نمایشگاه وجود داشتیم. نشست امروز تحت گفتن دومین نشست تخصصی صنعت حلال در راستای همگرایی فعالان این عرصه در سرزمین است.
او در ادامه گفت: در تشکیل غذای حلال استانداردهای مشخصی داریم و در اصل در سرزمین ما غذایی غیر حلال تشکیل نمیشود؛ اما بااینوجود ایران جایگاه واقعی خود را در بین کشورهای اسلامی ندارد و جای تأسف است که در بین ۱۰ برند حلال در بین این کشورها نیستیم و این مشخص می کند که با عمل های درست و همگرایی بهتر در حوزه حلال به جایگاه واقعی خود دست خواهیم یافت و امیدواریم این چنین نمایشگاه و نشستهایی به گسترش صنعت حلال سرزمین پشتیبانی کند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان او گفت: این نشست همزمان با دو اتفاقات نمایشگاهی برگزار میشود. نمایشگاه صنایع غذایی و ماشینآلات وابسته و این چنین چاپ و بستهبندی و گسترش کسبوکار را داریم و امیدواریم این اتفاقات بهخوبی برگزار شود تا قدم کوچکی برای اقتصاد ایران برداریم.
۸ تریلیون دلار، قیمت بازار حلال در سطح جهانی
علی چگنی، مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه او گفت: این نشست زمان مناسبی را فراهم کرده تا راهکارها و ظرفیتهای سرزمین از طریق همافزایی با کشورهای برادر و دوست در عرصههای تشکیل حلال مورد بازدید قرار گیرد.
مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه با گفتن این که نوشته حلال از مرز کشورهای اسلامی و مسلمان عبور کرده است و به موضوعی جهانی برای همه تبدیل شده، افزود: دولتها و قسمت خصوصی به امنیت اندوختهگذاری دررابطهبا تجارت و نشان حلال واقف شده و عمل های وسیعی را برای فراهمکردن شرایط مناسب اندوختهگذاری در این حوزه دلنشین فراهم کردهاند.

علی چگنی خاطرنشان کرد: با رسیدن قیمت بازار حلال در سطح جهانی به رقم ۸ تریلیون دلار و پیشبینی رسیدن آن تا مرز ۱۲ تریلیون دلار تا پنج سال آتی این بازار پر از جذابیت را پیش روی ما قرار میدهد. در این بین سودآوری بازار بینالمللی غذای حلال در سالهای تازه به علت در اختیار داشتن تقریباً ۶۵ درصد تجارت حلال آن را به میدان وسیعی برای کشورهای گوناگون تبدیل کرده که نهتنها کشورهای مسلمان بلکه دیگر قوتهای اقتصادی غیرمسلمان نیز برای این بازار برنامهریزی میکنند.
او در ادامه گفت: در کنار افزایش برند حلال گسترش کشورهای مسلمان و غیرمسلمان عوامل کلیدی در گسترش برند حلال است. مجموعه این عوامل علتشده که کل درآمد از بازار غذای حلال در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۰.۵ درصد باشد و در سال ۲۰۳۰ به نزدیک به ۵.۳ تریلیون دلار برسد. این رقم در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲.۳ تریلیون دلار می بود علاوه بر این پیشبینی میشود در آینده غذای حلال ۲۰ درصد کل تجارت جهانی را در محصولات غذایی به خود تعلق دهد.
چگنی با اشاره به این که بازار آسیا و اقیانوسیه قسمت بزرگی از بازار محصولات حلال را شامل میشود او گفت: سیاستگذاری موثر برای وجود در این بازار میتواند منافع قابلتوجهی را برای شرکتهای تولیدکننده تشکیل کند. باتوجهبه نیاز جهانی به محصولات قابلمطمعن از یک سو و افزایش جمعیت و گرایش مسلمانان و غیرمسلمانان به مصرف کالاهای حلال به نظر میرسد صنعت حلال در بین کشورها در تجارت جهانی نقش غیر قابل انکاری را ایفا کند. در همین حال برسیهای انجام شده در نحوه اراعه و تقاضای کالاها با برند حلال حاکی از آن است که کشورهای اروپایی و غیرمسلمان، دادوستد در عرصه برند حلال و اندوختهگذاری در این عرصه را در برنامه کاری خود قرار دادهاند. مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه پافشاری کرد: بر پایه اظهار صاحبنظران در حوزه برند حلال قیمت این تجارت در اروپا ۶۷ میلیارد دلار است که تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ اما مسئله قابلدقت در بازدید تجارت حوزه حلال این است که برند حلال در کشورهای آسیا که دارای جمعیت بالایی از مسلمان و غیرمسلمان را دارند ۶۳.۳ درصد بازار مصرف کالاهای حلال را به خود تعلق داده است.
حلال یک سبک زندگی است
چگنی با گفتن این که نوشته حلال بهصرف کالاهای مصرفی محدود نمیشود؛ بلکه سبک حلال و روش زندگی حلال و همه موضوعات از تفریح، ورزش و پزشکی تا شیوه زندگی و حرکت را در برمیگیرد او گفت: اگر گردشگری حلال و داروی حلال صنعت حلال در لباس و پوشاک و… را در نظر بگیریم رقم های حلال زیاد بالا خواهد می بود. گستره معامله های صنعت حلال در کشورهای گوناگون و ایران با احتساب جمعیت تا سال ۲۰۵۰ چشمانداز مهمی پیش روی تولیدکنندگان و واردکنندگان است و مسئله حائز اهمیت در افزایش صادرات محصولات ایرانی منفعت گیری از سازوکارهای بینالمللی مبتنی بر تحقیقات بازار و وجود در شبکههای اجتماعی، شرکت در رویدادهای نمایشگاهی و تحکیم برندسازی تبلیغات و ترقی صنایع تبدیلی و بستهبندی و مولفههای اثرگذاری در بازارهای رقابتی است.
سهم ناچیز ایران در تجارت محصولات حلال
او با اشاره به سهم ۰.۱ درصدی ایران از تجارت حلال در ادامه گفت: این یک واجب ملی و دینی برای ماست تا سهم واقعی خود را از صنعت حلال در بازارهای جهانی به دست آوریم. درحالیکه حجم صنعت آرایشی حلال در دنیا بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار است صادرات وسایل آرایشی و بهداشتی سرزمین نزدیک به ۲۵ میلیون دلار است؛ به این علت ورود ما به بازارهای جهانی در صنعت حلال یک زمان استثنایی برای گسترش تجارت و خنثیسازی تحریمها و تابآوری اقتصاد ایران بهگفتن اقتصاد مقاوم و مقاومسازی اقتصاد است. اقتصاد حلال یکی از پایههای اقتصاد حلال در ایران است؛ چون درونزاست.
مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه افزود: قسمت خصوصی موتور محرک، پیشران صنعت و تجارت است. قسمت خصوصی ما قوی است و تعداد بسیاری از قوانین نیز نیاز به بازنگری دارند تا قسمت خصوصی بتواند در صنعت حلال جلودار شود. نمایشگاه صنعت حلال در تهران در اردیبهشتماه برگزار میشود که امیدواریم یک نمایشگاه موفق پیش رو داشته باشیم و در کنار آن باید نمایشگاه برند حلال اصفهان نیز باقوت به کار خود ادامه دهد و برند حلال را با اصفهان نگه داری کنیم.
سازمان استاندارد ملی ایران تنها مرجع رسمی صدور نشان حلال در سرزمین
سید ابراهیم ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این نشست او گفت: منظور از صنعت حلال، استاندارد حلال است که خاستگاه و منشأ فقهی دارد و به واسطه این که مسلمانان جهان دارای شرع و دیدگاههای فقهی می باشند سازمان همکاریهای اسلامی (OIC) یک موسسهای را برای ضمانت استانداردهای حلال را تشکیل کردند تا همه دیدگاههای فقهی را برای استانداردهای حلال تجمیع کنند. تدوین استانداردهای حلال از ۱۴ سال پیش انجام شده است و اکنون مرجع رسمی تدوین این استانداردها، مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی (اسمیک) است که ۵۰ سرزمین مسلمان و چهار سرزمین غیرمسلمان (ناظر) در آن وجود دارند. مدیرکل دفتر امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران افزود: متولی حلال در ایران در دو قانون آمده است، یکی قانون عضویت ایران در مرکز استاندارد و اندازهشناسی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی «اسمیک» است که سال ۹۴ در مجلس شورا اسلامی تصویب شده و سازمان استاندارد ملی ایران عضو آن شد. دومین مورد قانون تدوین استاندارد در سال ۱۳۹۶ است که مطابق آن سازمان استاندارد ملی ایران تنها مرجع رسمی صدور نشان حلال در سرزمین شده است.

او اضافه کرد: استاندارد محصولات صنعت حلال به ۲ قسمت عمده غذایی و غیر غذایی و خدمات حلال تقسیم میشود که قسمت اعظم آن در عرصه خدمات گردشگری، درمانی، حملونقل و بیمه است. مدیرکل امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران با گفتن این که امروزه همه استانداردها بهاختصاصی استاندارد حلال نقش اختصاصیای در صادرات دارد، اظهار داشت: سینما و رسانه، هنر و فیلم و تئاتر هم باید استانداردهای حلال را داشته باشند. ابراهیمی افزود: ۹۵ درصد مردم سرزمین ما مسلمان می باشند و ظرفیت بالایی برای تشکیل محصولات حلال داریم؛ اما این محصولات باید با استانداردهای جهانی حلال نیز مطابقت داشته باشد.
او در ادامه گفت: در جمع ۱۰ سرزمین مهم صادرکننده محصولات حلال حتی یک سرزمین اسلامی هم وجود ندارد و کشورهای غیراسلامی از جمله برزیل و روسیه در این عرصه فعالتر می باشند.
مدیرکل امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران او گفت: باید با وحدت رویه در تشکیل و تجارت و مراعات استانداردهای حلال مورد قبول در جهان و منفعت گیری از همه ظرفیتها، به جایگاه مهم کشورمان در تشکیل و صادرات محصولات حلال برسیم.
دستیابی به استانداردهای یکسان برای محصولات حلال
احسان اووت. دبیرکل مؤسسه استاندارد کشورهای اسلامی (اسمیک) او گفت: برند حلال موارد مختلفی را در برمیگیرد. استاندارد و گسترش اقتصاد اهمیت دارد و ما باید تلاش کنیم تا سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به محصولات حلال تعلق اشکار کند. دبیرکل مؤسسه استاندارد کشورهای اسلامی (اسمیک) با گفتن این که باید مطمعن کشورها را جلب کنیم افزود: ما باید یقین باشیم محصولات حلال انتظارات مصرفکنندگان را برآورده میکند. در کنار مراعات استانداردها باید مجوزات ملزوم را داشته باشیم و تلاش کنیم همه زیرساختهای استانداردسازی را مهیا کنیم .

احسان اووت خاطرنشان کرد: ما به جستوجو تحقق اهداف خود هستیم و به جستوجو آن هستیم تا با پشتیبانی کشورهای عضو به استانداردهای واحدی برای تشکیل محصولات حلال در کشورهای گوناگون بخصوص کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی برسیم بهطوریکه همه اعضای آن بتوانند از استانداردهای یکسان منفعت گیری کرده و در پی آن محصولات خود را بهتر به کشورها اراعه دهیم و اراعه مناسب و با کیفیتی از مارکت حلال به جهان داشته باشیم .
دبیرکل مؤسسه استاندارد کشورهای اسلامی (اسمیک) در ادامه گفت: یکی از نکات مهم این است که مجوزهای حلال مورد اقبال جهانی قرار بگیرند. برای رقابت با دیگر صنایع، زمانهای بسیاری پیش روی صنعت حلال وجود دارد. نشست امروز محلی برای بهاشتراکگذاری ازمایش ها و دانش ما است و شرکتکنندگان در این نشست به جستوجو دستیابی به یک سیاست شفاف در صنعت حلال می باشند.
صنعت حلال در جهان درحالگسترش و پیشرفت است
یونس اته، رئیس شورای اجلاس جهانی حلال نیز در این نشست او گفت: صنعت حلال در جهان درحالگسترش و پیشرفت است و تا سال ۲۰۲۵ به رقم بالایی میرسد. گسترش حلال به گسترش در همه عرصهها منجر خواهد شد. نهتنها کالاها بلکه خدمات هم با رشد فزایندهای روبرو خواهد شد. چشمانداز صنعت حلال روشن است و در زنجیره حلال به جستوجو آن هستیم تا گسترش بسیاری داشته باشیم

رئیس شورای اجلاس جهانی حلال افزود: ما به جستوجو این هستیم که روابط اقتصادی و تجاری بین کشورها را افزایش داده و در پی آن همکاری و نوآوریها بخصوص در حوزه صنعت حلال ارتقا اشکار کند .
یونس اته در ادامه گفت: نقش ایران در صنعت حلال حیاتی است و با گسترش زیرساختهای آن به جستوجو افزایش نقش ایران و جایگاهش در منطقه هستیم. نقش اساسی ایران در تولیدات حلال از جمله غذا، خدمات و… بینظیر است و به جستوجو منفعت گیری از این زمان در گسترش صنعت حلال هستیم و ضمانت دایم.
او با گفتن این که استانداردسازی و یکپارچهسازی فراوردههای حلال به سود همه اعضا است او گفت: ایران نقش اساسی در بازکردن افقهای تازه در صنعت حلال دارد و به جستوجو افزایش سطح تعامل های در صنعت حلال هستیم. ما ناظر چشمانداز روشنی در صنعت حلال هستیم و باید یکپارچگی بین اعضا را نگه داری کنیم و در نشستهای خود راه را برای تعامل زیاد تر باز کنیم و امیدوارم تعامل و همکاری بین کشورها افزایش یابد.

دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع